Η ταραχώδης ζωή της γυναίκας πίσω από το τέρας του Φρανκενσταιν


Μαίρη Γουόλστονκραφτ Σέλλεϋ
Πορτραίτο του Richard Rothwell (1840) 

Ολόκληρος ο κόσμος γνωρίζει τον πιο εμβληματικό, διάσημο και τρομακτικό ήρωα στα χρονικά της λογοτεχνίας τρόμου, το τέρας του Φρανκενστάιν ( το οποίο είναι το όνομα του γιατρού – Βίκτορ Φρανκενστάιν – και όχι του ίδιου του τέρατος, θέμα γύρω απο το οποίο υπάρχει μία παρανόηση/διαστρέβλωση). Παρ’όλα αυτά ελάχιστοι άνθρωποι γνωρίζουν το ιδιοφυές μυαλό πίσω από αυτήν την ανατριχιαστική, σκοτεινή ιστορία, την Μαίρη Σέλλεϋ , μία γυναίκα που έχει αμφισβητηθεί αμέτρητες φορές για το αν είναι πράγματι η δημιουργός αυτού του λογοτεχνικού αριστουργήματος. Ακόμα λιγότεροι, όμως, γνωρίζουν τις λεπτομέρειες της τραγικής ζωής της και για την σύνδεση της με την Ελλάδα και τον Αλέξανδρο Υψηλάντη.

Η Μαίρη Γουόλστονκραφτ Σέλλεϋ (Mary Wollstonecraft Shelley) ήταν Αγγλίδα συγγραφέας και σύζυγος του ρομαντικού ποιητή Πέρσι Σέλλεϋ, γνωστή για το μυθιστόρημά της Φρανκενστάιν ή ο Σύγχρονος Προμηθέας.

Η Μαίρη Σέλλεϋ ήταν κόρη του αναρχικού φιλοσόφου Ουίλλιαμ Γκόντουϊν (ενός από τους πρώτους υποστηρικτές της αναρχίας)  και της συγγραφέως, φιλοσόφου και μεγάλης φεμινίστριας Μαίρης Γουόλστονκραφτ. η οποία έγραψε ένα από τα πρώτα φεμινιστικά “εγχειρίδια”, τη “Διεκδίκηση των Δικαιωμάτων της Γυναίκας” (A Vindication of the Rights of Women 1792).  Και οι δύο ήταν άνθρωποι άκρως πρωτοποριακοί και με ριζοσπαστικές ιδέες για την εποχή τους. Η μητέρα της ήταν μια γυναίκα αντισυμβατική, με ταραχώδη και προκλητική ζωή και παράνομους ερωτικούς δεσμούς, που δεν κατέληγαν στο γάμο.

Ερωτεύτηκε τον ζωγράφο Χένρι Φούσελι και πρότεινε στην γυναίκα του να ζήσουν και οι τρεις μαζί ως εραστές. Η πρότασή της απορρίφθηκε. Τη δεύτερη φορά, εκλεκτός της καρδιάς της ήταν ο Αμερικάνος “κυνηγός της περιπέτειας” Γίλμπερτ Ίμλεϊ, με τον οποίο απέκτησε μία κόρη. Όταν ο Ίμλεϊ αρνήθηκε να την παντρευτεί και τη χώρισε, η Γούλστονκραφτ έκανε αρκετές απόπειρες αυτοκτονίας.


Τότε βρέθηκε στη ζωή της ο Γουίλιαμ Γκόντγουιν. Ο αναρχικός Γκόντγουιν παντρεύτηκε τη φεμινίστρια Γούλστονκραφτ, παρά το γεγονός ότι η μέλλουσα σύζυγος του είχε ήδη μία κόρη, με έναν άντρα που δεν την παντρεύτηκε ποτέ. Η κοινωνική κατακραυγή ήταν τεράστια, αλλά δεν τους επηρέασε. Άλλωστε και οι δύο ήταν πρόθυμοι να θυσιάσουν τη “φήμη” τους για τον έρωτα τους.
Η Μαίρη Σέλλεϋ γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 30 Αυγούστου 1797. Δυστυχώς, η Μαίρη Γουόλστονκραφτ πεθαίνει από αιμορραγία λίγες ημέρες μετά τη γέννηση της. Ο θάνατος της σημάδεψε για πάντα την Μαίρη, που ένιωθε τύψεις θεωρώντας ότι αυτή ήταν η αιτία που πέθανε η μητέρα της, την οποία θαύμαζε και αγαπούσε σε όλη της την ζωή.

Η καταγραφή της γέννησης της Μαίρης στο ημερολόγιο του πατέρα της.


Μεγαλώνει σε ένα ευκατάστατο οικογενειακό περιβάλλον αφού ο πατέρα της ξαναπαντρευεται την Μαίρη Τζέιν Κλερμοντ (Mary Jane Clairmont), η οποία είχε ήδη δύο παιδιά την Κλερ και τον Τσαρλς. Αργότερα θα αποκτήσουν ακόμη έναν γιο, τον Γουίλιαμ Τζούνιορ. Η μόρφωσή της Μαίρης, καθώς και οι ελευθερίες που τις προσφέρονταν, δεν μπορούσαν να συγκριθούν με εκείνες των άλλων γυναικών που ήταν πολύ περιορισμένες στο οικιακό τους περιβάλλον. Ο Γκόντγουιν περηφανευόταν ότι η κόρη του είχε την αυτοπεποίθηση και τη σιγουριά αυτοκράτειρας. Ήθελε μάλιστα να την μάθει να σκέφτεται ως φιλόσοφος. Έτσι, την ανέθρεψε με μια πλούσια μόρφωση, ενθαρρύνοντάς την να υιοθετήσει φιλελεύθερες πολιτικές ιδέες και θεωρίες.

Mary Shelley

Η έφηβη Μαίρη έβρισκε ησυχία και ηρεμία στο νεκροταφείο που ήταν θαμμένη η μαμά της, γράφοντας σκέψεις στο ημερολόγιο της και διαβάζοντας βιβλία δίπλα στον τάφο της.

Percy Bysshe Shelley


Ο 22χρονος ποιητής Πέρσι Σέλλεϋ θαύμαζε ιδιαίτερα τον Γκόντγουιν και τον συντηρούσε οικονομικά. Παρά το γεγονός ότι ήταν παντρεμένος με ένα παιδί και η γυναίκα του, Χάριετ Γουέστμπροουκ,  ήταν εγκυος, ερωτεύεται την Μαίρη, όταν ήταν μόλις 17 ετών, η οποία έβλεπε στο πρόσωπο του νεαρού όλα τα ιδανικά που εκπροσώπευε ο πατέρας της. Ο Σέλλεϋ αν και είχε αριστοκρατική καταγωγή, προτιμούσε να διαχωριστεί από την οικογένειά του. Επιθυμία του ήταν να μοιράσει  μεγάλο μέρος της περιουσίας του στους φτωχούς. Οι γονείς του προκειμένου να αποφύγουν τέτοιου είδους σπατάλες, δεν του έδιναν χρήματα. Αναγκάζεται, λοιπόν, ο Σέλλεϋ να σταματήσει να χρηματοδοτεί τον Γκόντγουιν, ο οποίος δυσαρεστήθηκε όταν το έμαθε. Η απόφασή του να φύγει μαζί με την κόρη του Γκόντγουιν στην Ευρώπη, σαφώς χειροτέρεψε την κατάσταση.

Claire Clairmont (1798-1879)

 Χωρίς την ευχή του πατέρας της, η Μαίρη έφυγε από την Βρετανία, μαζί με τον εραστή και την ετεροθαλής αδερφή της Κλερ, με την οποία ο Πέρσι διατηρούσε ιδιαίτερες σχέσεις ερωτικού περιεχομένου. Σύμφωνα με τα λεγόμενά της, αυτό το ταξίδι ήταν αρχικά “η ενσάρκωση του ρομαντισμού”. Η οικονομική δυσχέρεια, όμως,  τους αναγκάζει να επιστρέψουν πίσω μετά από λίγους μήνες. Λίγο πριν επιστρέψουν στην Αγγλία, η Μαίρη ανακαλύπτει ότι είναι έγκυος. Μετά την επιστροφή τους στην Αγγλία η Μαίρη έχασε το παιδί, το οποίο γεννήθηκε πρόωρα. Το ζευγάρι στιγματίζεται και απομονώνεται από τον κοινωνικό τους περίγυρο και μετά βίας επιβιώνουν με συνεχή χρέη, μέσα στη φτώχεια και με την απειλή της φυλακής. Ο πατέρας της αρνείται να τους βοηθήσει, στάση που αιφνιδιάζει το ζευγάρι. Όμως, μέσα σε λίγους μήνες, η κατάσταση βελτιώθηκε αισθητά. Η Μαίρη ανάρρωσε και έμεινε πάλι έγκυος, ενώ ο Σέλλεϋ κληρονόμησε τον παππού του. Τα οικονομικά τους έφθασαν να είναι καλύτερα από ποτέ. Λίγους μήνες αργότερα, γεννήθηκε ο γιος τους, Γουίλιαμ.

Το καλοκαίρι του 1816 νοικιάζουν μια βίλα στην Ελβετία, όπου φιλοξενούν τον φίλο τους και εραστή της αδελφής της Μαίρης, ο οποίος την είχε αφήσει έγκυο, τον Λόρδο Βύρωνα. Λόγω των συχνών βροχοπτώσεων αναγκάζονται να κλειστούν μέσα στο σπίτι και για να ψυχαγωγηθούν, παίζουν διάφορα παιχνίδια. Κάποιο βράδυ, ο Βύρωνας προτείνει να γράψει ο καθένας τους  μια τρομακτική ιστορία. Έτσι, λοιπόν, καθένας ξεκινά να συνθέτει τη δική του σκοτεινή αφήγηση -παραδόξως, οι δύο διακεκριμένοι τεχνίτες του λόγου καταπιάστηκαν με λιγότερο ζήλο από τους συντρόφους τους. Ο Πέρσι προσπάθησε μάταια να επικαλεστεί μια παιδική του ανάμνηση ως καύσιμο για την έμπνευσή του -γρήγορα τα παράτησε. Ο Βύρων δημιούργησε ένα αρχέτυπο γοτθικής λογοτεχνίας βουτηγμένο στο υπερφυσικό και μακάβριο -τον Μάνφρεντ.  Ο  προσκεκλημένος του λόρδου Βύρωνα, ο Άγγλος-Ιταλός ιατρός και συγγραφέας Τζον Γουίλιαμ Πολιντόρι (John William Polidori) έγραψε τον «Βρυκόλακα», που εσφαλμένα πιστώθηκε στον Λόρδο Βύρωνα. Το συγκεκριμένο διήγημα του Πολιντόρι ήταν η πηγή έμπνευσης για τον συγγραφέα Μπραμ Στόκερ, ώστε να γράψει 60 χρόνια μετά τον γνωστό σε όλους «Δράκουλα».

Η Μαίρη, περνώντας πολλές νύχτες άυπνη, ακούγοντας ωστόσο συνεχώς τους δύο ποιητές να μιλούν για φαντάσματα και βρικόλακες, αποφάσισε πως δεν είχε αρκετή έμπνευση για να γράψει κάτι αντάξιο του τρομακτικού και τερατώδους. Ώσπου μία μέρα, άρχισαν να συζητούν για την πιθανότητα ο ηλεκτρισμός να επαναφέρει έναν άνθρωπο στη ζωή. Το ίδιο βράδυ, η Μαίρη είδε ένα ανατριχιαστικό όνειρο που της έδωσε την έμπνευση που αναζητούσε.

“I saw the pale student of unhallowed arts kneeling beside the thing he had put together. I saw the hideous phantasm of a man stretched out, and then, on the working of some powerful engine, show signs of life, and stir with an uneasy, half vital motion”

-Αφήγηση του ονείρου της

Έπειτα από αυτό δεν μπορούσε να κοιμηθεί. Μία ιδέα είχε γεννηθεί στο μυαλό της και δεν θα ησύχαζε μέχρι να την γράψει. Κάπως έτσι ξεκίνησε η συγγραφή ενός εκ των διασημότερων λογοτεχνικών έργων του κόσμου. Του Φρανκενστάιν. Όταν ολοκλήρωσε τη συγγραφή του βιβλίου (1817) ήταν και πάλι έγκυος.


Λέγεται ότι όταν το διάβασε ο Μπάιρον, κατέβηκε ουρλιάζοντας τις σκάλες, ο δε Πέρσι πρέπει να κοκάλωσε άναυδος μπροστά στην αβυσσαλέα και υποχθόνια φαντασία της νεαρής ερωμένης του.

Όταν επέστρεψαν στην Αγγλία, τον Οκτώβριο του 1816 η αδερφή της Μαίρης, Φάνι (Fanny Imlay), αυτοκτονεί σε ένα ξενοδοχείο κοντά στο σπίτι τους. Η σύζυγος του Σέλλεϋ αυτοκτονεί με πνιγμό τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου.

Η Μαίρη και ο Σέλλεϋ παντρεύτηκαν τον Δεκέμβριο του 1816, λίγο μετά την αυτοκτονία της Χάρριετ, ύστερα από δύο χρόνια εξωσυζυγικής σχέσης. Για να πάρει την κηδεμονία των παιδιών τους, ο Σέλλεϋ έπρεπε να επιδείξει το κατάλληλο ήθος και ήλπιζε ότι γάμος με την Μαίρη θα αποφέρει αυτό το αποτέλεσμα. Κατάφερε να συμφιλιώσει την Μαίρη με τον πατέρα της, Γουίλιαμ Γκόντγουιν, αλλά ο Σέλλεϋ έχασε την κηδεμονία των παιδιών του εξαιτίας των γονέων της Χαρριέτ.

Λόρδος Βύρων.

Το Σεπτέμβριο του 1817 έρχεται στον κόσμο η κόρη του ζεύγους, Κλάρα. Η αδερφή της Μαίρης, Κλερ, γέννησε την κόρη του λόρδου Βύρωνα, Άλμπα, τον προηγούμενο Ιιανουάριο.


Ο Φρανκενστάιν ή ο Σύγχρονος Προμηθέας εκδόθηκε έπειτα από δύο χρόνια, το 1818, χωρίς το όνομά της (είχαν τυπωθεί μόλις πεντακόσια αντίτυπα). Οι γυναίκες τον 19ο αιώνα δεν αντιμετωπίζονταν ως ικανές να γράψουν αριστουργήματα ή γενικά μυθιστορήματα, ειδικά τρόμου. Το βιβλίο το προλογίζει ο άνδρας της Πέρσι Σέλλεϋ, γίνεται μεγάλη επιτυχία και άπαντες θεωρούν ότι εκείνος είναι ο ανώνυμος συγγραφέας. Η αλήθεια αποκαθίσταται σύντομα από τον ίδιο τον Πέρσι, ο οποίος έστειλε το βιβλίο για να εκδοθεί ξανά το 1823 με το όνομα της Μαίρης αυτή τη φορά, όπου η ιστορία του σύγχρονου Προμηθέα θα εκτοξευθεί στους επτά ουρανούς.  Ακόμη και τότε, κανείς δεν πίστεψε ότι η Μαίρη είχε γράψει το βιβλίο, παρότι είχε αποκαλυφθεί το όνομά της. Οι περισσότεροι κριτικοί υποστήριζαν ότι ήταν ο Σέλλεϋ εκείνος που το έγραψε και απλά έδωσε την αναγνώριση στη γυναίκα του.  Ακόμη και μέχρι σήμερα υπάρχουν κάποιοι που δεν πιστεύουν ότι το έγραψε γυναίκα και μάλιστα μία 18χρονη κοπέλα. Οι μελέτες έχουν δείξει όμως ότι πράγματι η Μαίρη ήταν η συγγραφέας του βιβλίου με μικρή βοήθεια από τον σύζυγο της (ακόμα και αν βοήθησε κάνοντας διορθώσεις, η κεντρική ιδέα και η πλοκή ήταν της Μαίρης).

Μετά την πρώτη έκδοση του Φρανκεστάιν, το ζευγάρι πηγαίνει στην Ιταλία, όπου, αφού παραδώσει την Άλμπα στον Βύρωνα, αναχωρεί για τον γύρο της χώρας. Δυστυχώς η Μαίρη θα θάψει το δεύτερο και τρίτο παιδί της (τον Γουίλιαμ και την Κλάρα) από μαλάρια(=ελονοσία). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Μαίρη να πέσει σε βαριά κατάθλιψη. Παρ’όλα αυτά ξαναμένει έγκυος και γεννάει το τελευταίο παιδί της, τον Πέρσυ, στι 12 Νοεμβρίου του 1819.

Ο γιος της Γουίλιαμ λίγους μήνες πριν πεθάνει απο μαλάρια το 1819 (πορτραίτο της Amelia Curran).

Αργότερα, το 1822, αποβάλει το παιδί που κυοφορεί.  Κινδυνεύει, μάλιστα, να  πεθάνει από αιμορραγία και την σώζει ο Σέλλευ, βάζοντάς την μέσα σε μια μπανιέρα γεμάτη με πάγο.


The Lover’s Seat: Shelley and Mary Godwin in Old St Pancras Churchyard.

Η απώλεια των παιδιών τους απομακρύνει το άλλοτε ερωτευμένο ζευγάρι. Ο Σέλλευ αρχίζει να φλερτάρει με διάφορες γυναίκες και η Μαίρη στρέφεται σε διάφορους φίλους της.  Ένας από αυτούς είναι ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος. Γνωρίζονται στην Πίζα, ενώ εκείνη είναι με τον σύζυγό της, κι έρχονται πολύ κοντά. Ο Σέλλευ τον ενημερώνει ότι η Μαίρη θέλει να μάθει την ελληνική γλώσσα κι εκείνος προθυμοποιείται να τη διδάξει.


Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος.

Ο Σέλλευ έχει εκτίμηση για τον Μαυροκορδάτο και του αφιερώνει το ποίημά του, “Ελλάς”. Ωστόσο σε κάποιες επιστολές του προς εκείνον, μιλά αρνητικά, καθώς ενοχλείται από τη στενή σχέση που έχει με τη Μαίρη: “Ο Έλληνας πρίγκιπας έρχεται μερικές φορές και ενοχλούμαι με τον εαυτό μου που αντιδρώ τόσο άσχημα. Πώς γίνεται ένας τόσο συμπαθητικός, ικανός και φιλικός άνθρωπος να μη μου είναι συμπαθής”. Ο Μαυροκορδάτος φεύγει για την Ελλάδα, ο Σέλλεϋ γράφει: “Ένα πλοίο ήρθε να πάρει τον Έλληνα πρίγκιπα, για να πάει στον στρατό στον Μοριά. Είναι μεγάλη απώλεια για τη Μαίρη και μόνο επειδή στενοχωρεί τη Μαίρη, είναι μεγάλη απώλεια και για μένα. Αλλά όχι για κάποιον άλλο λόγο”.

Το καλοκαίρι του 1822 ο Σέλλεϋ πνίγηκε στα ανοιχτά του Λιβόρνο. Ο θάνατός του προκάλεσε τεράστιο σοκ στη Μαίρη, η οποία στην συνέχεια επέστρεψε στην Αγγλία και αφοσιώθηκε ολόψυχα στον γιό τους, Πέρσι. Ήταν το μοναδικό από τα παιδιά τους που είχε επιβιώσει.

Μνημείο της Μαίρης και του Πέρσυ Σέλλεϋ (Henry Weekes, 1853)

Εκεί η Μαίρη εργαζόταν ως συγγραφέας. Αρνήθηκε τη βοήθεια που τους προσέφερε ο πατέρας του Σέλλεϋ, επειδή έθεσε ως προϋπόθεση να αναλάβει την κηδεμονία του γιου της κάποιος έμπιστός του. Συντηρούνταν αποκλειστικά από την συγγραφή βιβλίων, βοηθώντας οικονομικά ακόμα και τον πατέρα της και έχοντας περάσει στην απόλυτη χειραφέτηση για την εποχή της. Πίστευε ότι η συνεργασία και η καλή θέληση που είχαν κυρίως οι γυναίκες, θα οδηγούσαν στην αναμόρφωση της κοινωνίας, και συμφωνούσε με την φεμινίστρια μητέρα της ότι οι γυναίκες δεν ήταν κατώτερες από τους άνδρες αλλά έδειχναν έτσι λόγω έλλειψης μόρφωσης. Αρνείται όλες τις προτάσεις γάμου, ακόμα και από τον Αμερικάνο ηθοποιό Τζον Χάουαρντ Πέιν.  Η απάντηση που έδωσε Πέιν ήταν ότι αφού είχε παντρευτεί ήδη μία ιδιοφυΐα, μπορούσε να ξαναπαντρευτεί μόνο μία άλλη ιδιοφυία. Η συγγραφέας με την περιπετειώδη ζωή,  έφυγε από τη ζωή την 1η Φεβρουαρίου του 1851, στα 53 της χρόνια, ύστερα από χρόνια ταλαιπωρίας με ασθένειες. Υπήρχαν υποψίες από τον προσωπικό της ιατρό ότι είχε όγκο στον εγκέφαλο. 

Μινιατούρα της Μαίρης βασισμένη στην μάσκα θανάτου της
(Reginald Easton, 1857)

Ένα χρόνο μετά το θάνατό της, ο γιος την άνοιξε το κουτί που είχε πάντα στο γραφείο της. Μέσα βρήκε τούφες μαλλιών από τα νεκρά παιδιά της. Βρήκε επίσης, ένα σημειωματάριο που διατηρούσε με τον Σέλλεϋ, ένα αντίγραφο του ποιήματός του “Άδωνις” και ένα μεταξωτό μαντήλι, μέσα στο οποίο είχε λίγες απ’ τις στάχτες του άνδρα της.

Μετά το θάνατό της, ο “Φρανκενστάιν” γνωρίζει μεγάλη επιτυχία. Η δεκαετία του 1970 που είναι μια περίοδος επανεξέτασης και επανακαθορισμού πολλών λογοτεχνικών έργων, δίνει το έναυσμα στις φεμινίστριες συγγραφείς και λογοτεχνικούς κριτικούς να ανακαλύψουν εκ νέου τον Φρανκεστάιν. “Το βιβλίο αυτό ειναι ένας μύθος γέννησης” ισχυρίζεται η Έλεν Μόερς και συνεχίζει λέγοντας ότι κρύβει το θάνατο του μωρού της Μαίρης, πριν να το γράψει, όπου έρχεται αντιμέτωπη με το θάνατο της μητέρας της και τη δική της απώλεια σαν μητέρα. Οι φεμινίστριες Σάντρα Γκίλμπερτ και Σούζαν Γκούμπαρ ισχυρίζονται ότι η Σέλεϊ έδωσε μια απάντηση στην ανδροκρατούμενη λογοτεχνική παράδοση και στην πατριαρχία που κυριαρχούσαν στη λογοτεχνία, επιβεβαιώνοντάς την, κρύβοντας το γυναικείο φαντασιακό της για την ισότητα των δυο φύλων, που μη μπορώντας να εκφραστεί ανοικτά, ξεσπά με μια υποχθόνια φρενίτιδα οργής.


«Βλέπω γύρω μου την ευδαιμονία από την οποία είμαι αποκλεισμένος. Η δυστυχία με μετέτρεψε σε δαίμονα»

-- Το τέρας (του Φρανκενστάιν)

Η δημιουργία ταινιών βασισμένες στο μυθιστόρημα της Σέλλεϋ έχει επιχειρηθεί αρκετές φορές στο παρελθόν είτε με περισσότερη είτε με λιγότερη επιτυχία. Τις περισσότερες φορές η προσαρμογή του βιβλίου είναι ελλιπής και το τέρας στερείται συναισθηματικού βάθους, χαρακτήρα και ουσιαστικής φιλοσοφικής ερμηνείας.

Μερικές από αυτές τις ταινίες είναι:

Άλλα σημαντικά έργα της Μαίρης Σέλλεϋ:

  • Η Βαλπέργκα (Valperga), 1823
  • Ο τελευταίος άνθρωπος, (The Last Man), 1826
  • Φώκνερ (Falkner), 1837
  • Ημερολόγιο ενός ταξιδιού έξι εβδομάδων (Journal of a Six Weeks’ Tour), 1814, για ένα ταξίδι με τον Σέλλεϋ.
  • Ματίλντα (Mathilda), 1819, αμφιλεγόμενη νουβέλα που υπονοούσε ότι είχε σεξουαλικές σχέσεις με τον πατέρα της σε μικρή ηλικία.
  • The Fortunes of Perkin Warbeck (1830)
  • Lodore (1835)
  • The Poetical Works of Percy Bysshe Shelley (1839)
  • Posthumous Poems of Percy Bysshe Shelley (1824)
  • Rambles in Germany and Italy in 1840, 1842, and 1843 (1844)
Βιογραφία της Μαίρης Σέλλεϋ
(Μιράντα Σέιμουρ, 2000)


«Δεν είναι ειρωνικό;», λέει ο Πολιντόρι στην Γκόντγουιν σε μια από τις ύστερες σκηνές της επιλεκτικής βιογραφίας «Μαίρη Σέλλεϋ». «Ενώ εγώ γράφω μια ιστορία που χλευάζει τον Μπάιρον, τη βδέλλα που καταβροχθίζει ψυχές, κι αυτός παίρνει όλα τα εύσημα, εσύ γράφεις για ένα απεγνωσμένο πλάσμα, εγκαταλειμμένο από έναν ανεύθυνο ναρκισσιστή, και ο Σέλλεϋ παίρνει όλα τα εύσημα!».

Στα τέλη Μαΐου του 2017 βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες η βιογραφική ταινία Mary Shelley με πρωταγωνίστρια την Ελ Φάνινγκ και τους Μέισι Γουίλιαμς, Ντάγκλας Μπουθ, Στίβεν Ντιλέιν, Μπελ Πάουλι και Τομ Στάριζ.  Το σενάριο έχει συνυπογράψει η Έμα Τζένσεν. Την ταινία σκηνοθέτησε η Χάιφα Αλ-Μανσούρ η πρώτη σκηνοθέτης από τη Σαουδική Αραβία. Παρ΄όλα αυτά, έλαβε μέτριες κριτικές και δεν θεωρείται ότι πέτυχε τον σκοπό της, την αντικειμενική παρουσίαση της σκανδαλώδης ζωής της Μαίρης Σέλλεϋ και την σωστή σκιαγράφιση των ενδότερων συναισθημάτων της και της πολυπλοκότητας του χαρακτήρα της.

Η Μαίρη Σέλλεϋ ήταν μία μεγάλη μορφή, αδιαχείριστου, πνευματικού μεγέθους, κάλλους και γνώσεων. Λογοτέχνης, αλκοολική, αντιδραστική, ρομαντική, ερωτική, φεμινίστρια, ελεύθερη. Υπήρξε μία δυνατή πρωταγωνίστρια, μια σπουδαία συγγραφέας, μια τραγική ηρωίδα. Το έργο της είναι πραγματικά εμβληματικό, και ο Φρανκενστάιν αποτελεί ένα απο καλύτερα και πολυπλοκότερα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, καθώς κανείς δεν έχει καταφέρει να το αναλύσει επαρκώς. Το βιβλίο παραμένει αλώβητο, κρυστάλλινο, αξεπέραστο αναμένοντας τον κάθε αναγνώστη να το επισκεφθεί με την ψυχή και το μυαλό του ανοιχτό.

Πηγές:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Shelley

http://www.womantoc.gr/life/article/mairi-sellev-i-taraxodis-erotiki-zoi-tis-gynaikas-pou-ypirkse-eromeni-mou-aleksandrou-mavrokordatou

https://www.mixanitouxronou.gr/ti-schesi-iche-i-singrafeas-tou-frankenstain-me-tin-ellada-ke-giati-o-andras-tis-zileve-ton-mavrokordato-ta-ateliota-erotika-skandala-ke-i-stigmi-tis-empnefsis/

https://www.newsbeast.gr/entertainment/book/arthro/3999034/i-tragiki-istoria-tis-gynaikas-poy-egrapse-ton-frankenstain
https://www.newsbeast.gr/entertainment/book/arthro/3999034/i-tragiki-istoria-tis-gynaikas-poy-egrapse-ton-frankenstain
https://tomov.gr/2018/09/25/%CE%BC%CE%B1%CE%AF%CF%81%CE%B7-%CF%83%CE%AD%CE%BB%CE%B5%CF%8A-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%86%CF%81%CE%B1%CE%BD%CE%BA%CE%B5%CE%BD%CF%83%CF%84%CE%AC%CE%B9%CE%BD/
https://tomov.gr/2018/09/25/%CE%BC%CE%B1%CE%AF%CF%81%CE%B7-%CF%83%CE%AD%CE%BB%CE%B5%CF%8A-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%86%CF%81%CE%B1%CE%BD%CE%BA%CE%B5%CE%BD%CF%83%CF%84%CE%AC%CE%B9%CE%BD/

Δεν κατέχουμε τα πνευματικά δικαιώματα των εικόνων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *