Ανάμεσα στους φωτεινούς ιμπρεσιονιστικούς πίνακες που απεικονίζουν πολύχρωμα, χαρούμενα τοπία βρίσκεται και ένας διαφορετικός πίνακας, “Η Καμίλ στο νεκρικό κρεβάτι”.Πρόκειται για έναν πίνακα που απεικονίζει μια ιστορία αγάπης , γεμάτη με έντονα συναισθήματα αναμεμειγμένα με το ασίγαστο πάθος του Μονέ για τη ζωγραφική.
Η ακριβής χρονολογία και οι περιστάσεις της γνωριμίας του Μονέ με την
Καμίλ Ντονσιέ δεν είναι γνωστές. Πιθανώς οι δυο τους γνωρίστηκαν το 1864 και λίγο αργότερα αποφάσισαν να συζήσουν. Η Ντονσιέ έτρεφε βαθύ θαυμασμό για την τέχνη του Μονέ και τον ενέπνεε για νέες δημιουργίες, προσφέροντας του τον εαυτό της ως θέμα τους.
Η συμβίωση των δυο εραστών έφερε την εγκυμοσύνη της Καμίλ, η οποία έφερε το 1867 στον κόσμο τον Ζον Μονέ. Ενώθηκαν με τα δεσμά του γάμου τρία χρόνια αργότερα, το 1870. Μετά το γάμο τους ακολούθησαν αρκετά χρόνια κοινού βίου, που φωτίστηκαν από την οικογενειακή ευτυχία και δημιουργικό οίστρο. Ο ζωγράφος φιλοτεχνεί πάνω από 50 έργα ανάμεσα και στα οποία η γυναίκα με την ομπρέλα (1875). Στα περισσότερα έργα ποζάρει η Καμίλ.
Το 1876 εμφανίστηκαν τα πρώτα συμπτώματα της αρρώστιας της Καμίλ. Δεν υπάρχουν ιστορικά τεκμήρια σχετικά με την ακριβή πάθηση της συζύγου του Μονέ, εικάζεται ωστόσο ότι η νεαρή γυναίκα είχε προσβληθεί από καρκίνο της μήτρας. Παρά τις συμβουλές και τις παροτρύνσεις των γιατρών η Καμίλ αρνήθηκε να υποβληθεί σε εγχείρηση. Μετά από μια εξαιρετικά επώδυνη και εξαντλητική ασθένεια και από μια ακόμη γέννα, η Καμίλ απεβίωσε το 1879. Στο νεκρικό της κρεβάτι την αποτύπωσε ο ζωγράφος για το τελευταίο της πορτρέτο. Παρασυρμένος από το πάθος του, όπως ο ίδιος εξομολογήθηκε αργότερο στο φίλο του Κλεμανσό, την κοιτούσε όπως κείτονταν ξαπλωμένη και δεν έβλεπε παρά αποχρώσεις του μπλε, του κίτρινου και του πράσινου.
Στον πίνακα η Καμίλ παρουσιάζεται ντυμένη με σκούρο ένδυμα και σκεπασμένη με λευκά σεντόνια. Το πρόσωπό της σκιαγραφείται με ακρίβεια, όμως ο Μονέ το καλύπτει με βίαιες , γρήγορες μπλε πινελιές, ανάμεσα στις οποίες παρεμβάλλονται αποχρώσεις του κίτρινου, του κόκκινου, του ροζ και του μωβ.
Ο Μονέ κράτησε στο ατελιέ του για πάντα αυτό το έργο όπως και πολλά άλλα που απεικόνιζαν τη σύζυγό του. Αυτά είναι τα μοναδικά ενθυμήματα της που διασώθηκαν από την καταστροφική μανία και την παθολογική ζήλεια της Άλις Οσεντέ, της δεύτερης συζύγου του ζωγάφου. Δεν άφησε καμία φωτογραφία, κανένα γράμμα, ούτε ένα προσωπικό αντικείμενο που να θυμίζει την Καμίλ. Ωστόσο ο Μονέ με τις πολυάριθμες απεικονίσεις και τα πορτρέτα, της χάρισε την αθανασία…