1.Ρωμαίος και Ιουλιέτα (Ρωμαίος και Ιουλιέτα,Γουίλιαμ Σαίξπηρ)
Καλύτερα να χάσω τη ζωή μου από το μίσος τους, παρά ν’ αργοπεθαίνω χωρίς τη δικιά σου αγάπη.
Ρωμαίος, Δεύτερη Πράξη – Σκηνή 2 (Ο κήπος των Καπουλέτων).
Δύο νέοι, ένας άνδρας και μια γυναίκα που δεν μπορούν να είναι μαζί. Από όλες τις ερωτικές ιστορίες της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα, είναι ίσως, η πιο σπαρακτική. Δύο νέοι φτάνουν στον θάνατο για να υπερασπιστούν την αγάπη τους, κατατρεγμένοι από τις οικογένειές τους που βρίσκονται σε διαμάχη για παραπάνω από έναν αιώνα. Το έργο γράφτηκε το 1595 και ήταν μεταξύ των πιο δημοφιλών έργων του Σαίξπηρ στη διάρκεια της ζωής του. Σήμερα, οι χαρακτήρες του τίτλου θεωρούνται ως αρχέτυπο των νέων εραστών.
Επίλογος Ρωμαίου
Αγάπη μου, γυναίκα μου, ο θάνατος που ρούφηξε το μέλι της πνοής σου, δεν τα κατάφερε ακόμα ν’ αγγίξει και την ομορφιά σου: ακόμα δε νίκησε. Αχ Ιουλιέτα μου γιατί είσαι ακόμα τόσο ωραία; Να πιστέψω πως σε ερωτεύτηκε ο άυλος θάνατος, πως αυτό το άσαρκο και μισητό τέρας σε κρατάει εδώ μες στο σκοτάδι για να σ’ έχει ερωμένη του; Μάτια ένα τελευταίο βλέμμα, χέρια ένα τελευταίο αγκάλιασμα και χείλη, ω εσείς πύλες της ανάσας, σφραγίστε με ένα νόμιμο φιλί το αιώνιο συμβόλαιο με τον παγωμένο Χάρο.
2. Συρανό και Ρωξάνη (Συρανό ντε Μπερζεράκ, Εντμόν Ροστάν)
Ο Συρανό ντε Μπερζεράκ είναι αθεράπευτα ερωτευμένος με την όμορφη Ρωξάνη. Δεινός ξιφομάχος και ταλαντούχος ποιητής, ο Συρανό θα μπορούσε να είναι ο ιδανικός άντρας. Έχει όμως ένα μικρό ελάττωμα: την τεράστια μύτη του. Πώς θα μπορούσε μια γυναίκα να τον ερωτευτεί; Δέχεται λοιπόν να βοηθήσει τον Κριστιάν να διεκδικήσει την καρδιά της Ρωξάνης με τους δικούς του στίχους. Το αριστούργημα του Γάλλου δραματουργού Εντμόν Ροστάν αποτελεί μια ωδή στον ανεκπλήρωτο έρωτα, που καταλήγει στην αυτοθυσία…
Μα τι είναι το φιλί;
Υπόσχεση που δίνουμε με πίστη περισσή, όρκος που λέμε από κοντά μ’ ερωτικό σκοπό, περισπωμένη ρόδινη πάνω στο «σ’ αγαπώ» και μυστικό που λέγεται αντί στ’ αυτί, στο στόμα,[…] άγγιγμα είναι της καρδιάς, ανάσα των καημών,είναι η γεύση της ψυχής στην άκρη των χειλιών!
3. Λεονάρντο και Νύφη (Ματωμένος Γάμος, Φρεντερίκο Γκαρθία Λόρκα)
Έχοντας ως κεντρικό θέμα τον έρωτα, ο Ματωμένος Γάμος του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα δίνει τη δυνατότητα στο θεατή να αναγνώσει τον έρωτα μέσα από μια πολυεπίπεδη ανάλυση. Η Νύφη, μια νέα κοπέλα που ζει με τον πατέρα της λίγο πιο έξω από το χωριό γνωρίζει το Γαμπρό και ετοιμάζεται για γάμο. Ο Λεονάρδος, όμως, πρώην αρραβωνιαστικός της Νύφης, είναι και συγγενής της οικογένειας που ευθύνεται για το θάνατο του πατέρα και του αδερφού του Γαμπρού και είναι πλέον παντρεμένος με την ξαδέρφη της. Όταν θα μάθει για το γάμο της δε θα αντέξει στην ιδέα να τη δει να παντρεύεται. Το φλογερό πάθος ξαναζωντανεύει σαν να μην πέρασε μια μέρα, καθώς για τον αρραβώνα που δεν τελεσφόρησε ευθύνονταν οι οικογένειες και όχι οι ίδιοι οι ήρωες. Κεντρικό θέμα είναι φυσικά ο ακατανίκητος έρωτας, που δεν γνωρίζει από λογική, πρέπει και συμβιβασμούς να σπάει κάθε δεσμό που θα τον εμποδίσει να ανθίσει και είναι αυτό το πάθος που είναι η κινητήρια δύναμη του έργου.
ΛΕΟΝΑΡΔΟ: Να μη μιλάς και να καίγεσαι, μεγαλύτερη κόλαση δεν υπάρχει. Και τι κέρδισα εγώ με την περηφάνια μου, που σ’ απαράτησα ν’ αγρυπνάς νύχτες και νύχτες ολάκερες, χωρίς να σε βλέπω; Τίποτα. Κέρδισα μόνο τη φωτιά που φούντωσε μεγαλύτερη μέσα μου. Εσύ θαρρείς πως ο καιρός μπορεί να γιάνει και ντουβάρια να κρύψουν πίσω τους τον καημό, μα είναι ψέματα, ψέματα!
ΝΥΦΗ: Δε μπορώ να σ’ ακούω. Δε μπορώ ν’ ακούω τη φωνή σου. Είναι σα να μου δίνεις να πιω ένα ποτήρι γλυκό ρακί, σα να μου στρώνεις να κοιμηθώ σ’ ένα κρεβάτι με τριαντάφυλλα. Η φωνή σου με σέρνει κι εγώ το ξέρω πως πνίγομαι, μα δεν μπορώ πια να φύγω.
4. Στέλλα και Ζαμάνος (Στέλλα Βιολάντη, Γρηγόριος Ξενόπουλος)
Στο ελληνικό ρεπερτόριο και τη θεματική του έρωτα, ξεχωρίζουμε το θεατρικό έργο “Στέλλα Βιολάντη” (“Έρως Εσταυρωμένος”) του Ζακυνθινού Γρηγορίου Ξενόπουλου. Η ιστορία του Ξενόπουλου μας τοποθετεί στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, τότε που το κίνημα του φεμινισμού δεν είχε καν γεννηθεί ως ιδέα, ενώ οι Σουφραζέτες δεν είχαν εξέλθει ακόμα στους δρόμους για να διεκδικήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Σε μια εποχή όπου η γυναικεία χειραφέτηση ήταν η εξαίρεση στον πατριαρχιακό κανόνα, επέλεξε η Στέλλα Βιολάντη να ενδώσει στις υποσχέσεις αγάπης του Χρηστάκη Ζαμάνου, ενός ξεπεσμένου ευγενούς, πηγαίνοντας κόντρα στη θέληση και στα σχέδια γάμου του αυταρχικού πατέρα της, Παναγή Βιολάντη. Ο έρωτας, όμως, και σε αυτή την περίπτωση βιώνεται από την οδυνηρή του πλευρά (εν τέλει ο Ζαμάνος κλέβεται με μια άλλη κοπέλα και η Στέλλα πεθαίνει).
Όχι, χίλιες φορές όχι! Ό,τι έκαμα ήταν κακό, το ξέρω· μα το έκαμα τώρα. Του έγραψα «είμαι δική σου», και θα είμαι για πάντα. Ναι, να πέσω στα πόδια του πατέρα μου, και να του φιλήσω τα χέρια, και να του γυρέψω συχώρεση γι’ αυτό που έκαμα, έτσι χωρίς να θέλω, σε μια στιγμή τρέλας, αδυναμίας… Μα να με συχωρέσει κι εκείνος και να μου δώσει το Χρηστάκη… Α, μη σου κακοφαίνεται και σώπα! Καλός, κακός, αυτός είναι τώρα για μένα. Ακούστηκα μαζί του, και αυτό μου φθάνει. Έπειτα, τι σας μέλει εσάς; Εγώ θα είμαι ευτυχισμένη, εμένα μ’ αρέσει. Πως είναι φτωχός; Πφ! βλέπω τι ευτυχία που έχετε οι πλούσιοι στα σπίτια σας… Επιτέλους αλλιώτικα δε γίνεται· άλλον εγώ δεν παίρνω!
5. Ορφέας και Ευρυδίκη (Ευρυδίκη, Σάρα Ρουλ)
Ένας ακόμη αρχαιότερος μύθος από τον σαιξπηρικό έρωτα, ήταν ο μύθος του Ορφέα και της Ευρυδίκης που αποτέλεσε πηγή έμπνευση για σπουδαίους μουσικούς, γλύπτες, ζωγράφους, δραματουργούς και κάθε είδους καλλιτέχνες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Στον μύθο αυτό, βλέπουμε πως ο Ορφέας μην μπορώντας να ζήσει χωρίς την Ευρυδίκη, κατεβαίνει στον Άδη για να την βρει και να την φέρει πίσω στην γη. Κοντά στα αρχαιοελληνικά, μεταφυσικά μοτίβα, ο Ορφέας ζει έναν αντισυμβατικό έρωτα που ξεπερνά τους νόμους της φύσης και περνάει από τη ζωή στο θάνατο για να ζήσει τον Έρωτα. Την ερωτική αυτή ιστορία αξιοποιεί το θεατρικό έργο της Σάρα Ρουλ “Ευρυδίκη” (2003), που μιλά με χιούμορ και ευαισθησία για την αγάπη, τη ζωή και τον θάνατο και γι΄αυτό αγαπήθηκε από το διεθνές κοινό.
ΠΗΓΕΣ: http://www.tralala.gr/pame-theatro-afieroma-megali-erotes-stin-pagkosmia-dramatourgia/ , https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B1%CF%84%CF%89%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%82_%CE%93%CE%AC%CE%BC%CE%BF%CF%82 , http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSB106/544/3561,14830/ , https://www.n-t.gr/el/news/?nid=826