“Το όνειρο” του Πικάσο και οι γυναίκες της ζωής του

“Δεσποινίς μου, έχετε ένα πολύ ενδιαφέρον πρόσωπο. Θα ήθελα να σας ζωγραφίσω. Το όνομά μου είναι Πικάσο.” Με αυτά τα λόγια, πλησίασε ο 45χρονος Πικάσο την 17χρονη Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ έξω από το πολυκατάστημα Lafayette στο Παρίσι τον Ιανουάριο του 1927. Σύντομα η Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ θα γινόταν εκτός από μούσα του και ερωμένη του, παρ’όλο που ο ίδιος ήταν ήδη παντρεμένος με την Όλγα Χοχλόβα.

Αποτέλεσμα εικόνας για picasso koklova
O Πικάσο με την Όλγα Χόχλοβα

Η παράνομη σχέση τους κατά συνέπεια, έμεινε για αρκετά χρόνια κρυφή, τα οποία χρόνια, ο ζωγράφος χαρακτήρισε ως την “χειρότερη περίοδο της ζωής του”. Εγκατέλειψε τη σύζυγό του το 1935, όταν απέκτησε με την ερωμένη του μια κόρη, τη Μάγια. Ως τότε η ερωτική τους σχέση αποτυπωνόταν απολύτως φανερά και απροκάλυπτα μόνο στα έργα τέχνης του.

Αποτέλεσμα εικόνας για picasso ονειρο
Το όνειρο (1932)

Ο πίνακας “Το Όνειρο”, που φιλοτεχνήθηκε το 1932, απεικονίζει πιθανότατα τη νεαρή του ερωμένη την ώρα που κοιμάται. Η γυναίκα παρουσιάζεται καθισμένη σε μια πολυθρόνα, με το κεφάλι της γερμένο και παραδομένη σε ένα γαλήνιο ύπνο. Όμως ο ζωγράφος δεν την παρατηρεί με την ίδια γαλήνη και ηρεμία. Αντιθέτως, διακατέχεται από έντονη ερωτική φόρτιση καθώς διαγράφει το νεανικό της πρόσωπομε απλές γραμμές, τονίζοντας τα φλογερά της χείλη. Στο λαιμό της γλιστρά ένα χρωματιστό περιδέραιο τονίζοντας τη λευκότητα του δέρματός της, ενώ το διάφανο ρούχο πέφτει και αποκαλύπτει το ένα στήθος της. Τα χέρια της ακουμπούν χαλαρά πάνω στα πόδια της, αναδεικνύοντας και τονίζοντας την περιοχή των γεννητικών οργάνων. Οι αφαιρετικές, καμπύλες γραμμές τονίζουν τη θελκτικότητα του κορμιού της, χωρίς να το περιγράφουν με ακρίβεια.

Το πρόσωπο της Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ, εμφανίστηκε την ίδια περίοδο σε πολλούς πίνακες, αλλά και σε γλυπτά του. Απεικονίστηκε να κοιμάται, να διαβάζει, νωχελικά ξαπλωμένη, ντυμένη, γυμνή, στον καθρέφτη, στην πολυθρόνα, στο κρεβάτι, στο τραπέζι.

Αποτέλεσμα εικόνας για picasso maria teresa
Πορτραίτο της Μαρίας Τερέζ

Στο όνειρο διακρίνονται γνωρίσματα από ρεύματα που κατά καιρούς ο ζωγράφος ακολούθησε: το πρόσωπο της γυναίκας απεικονίζεται ταυτόχρονα σε προφίλ και κατενώπιον, στοιχείο χαρακτηριστικό του Κυβισμού. Στο πρόσωπό της, πολλοί μελετητές πιστεύουν πως διαγράφεται το ανδρικό μόριο, σύμβολο της έντονης ερωτικής του επιθυμίας, αλλά και απόδειξη των επιδράσεων αό το κίνημα του υπερρεαλισμού.

Όμως η Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ δεν επρόκειτο να είναι η τελευταία γυναίκα της ζωής του. Το 1936 γνώρισε τη φωτογράφο Dora Maar, η οποία φωτογράφιζε στο ατελιέ του, τη διαδικασία δημιουργίας του γνωστότερου έργου του Πικάσο, Guernica (1937). H Maar δεν άργησε να γίνει και η ίδια σύντομα ερωμένη και μούσα του Πικάσο. Όταν κάποια στιγμή οι δυο γυναίκες συναντήθηκαν τυχαία στο ατελιέ του, ο ίδιος ο ζωγράφος τους πρότεινε να παλέψουν για να τον κερδίσουν.

Αποτέλεσμα εικόνας για picasso maar#
Πορτραίτο της Dora Maar

Η Maar καταβλήθηκε από το γεγονός αυτό και γι αυτό σε πολλά έργα του Πικάσο παρουσιάζεται άσχημη, παραμορφωμένη από τη θλίψη και τα δάκρυα. Λίγα χρόνια αργότερα την εγκαταλείπει για τη νεαρή ζωγράφο Gilot και εκείνη κάνει εισαγωγή σε ψυχιατρικό ίδρυμα για να βρει τη συναισθηματική της ισορροπία.

Ο πόθος του Πικάσο για τις γυναίκες δεν προέρχοταν από τα συναισθήματά του προς εκείνες αλλά από την ασίγαστη επιθυμία του να τροφοδοτεί την τέχνη του. Στις υψηλές απαιτήσεις του δεν ανταποκρίθηκαν όλες. Η Όλγα Χόχλοβα πέθανε το 1955, πάντα παντρεμένη μετον ζωγράφο, καθώς εκείνος δεν ήθελε να της δώσει διαζύγιο και κατά συνέπεια τη μισή του περιουσία. Η Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ περίμενε μάταια να γίνει η νόμιμη σύζυγός του για χρόνια και αυτοκτόνησε τέσσερα χρόνια μετά το θάνατο του Πικάσο.

Αποτέλεσμα εικόνας για picasso koklova
Πορτραίτο της Όλγας Χόχλοβα

Ο πίνακας συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο ακριβοπληρωμένα έργα τέχνης, καθώς το 2013 αγοράστηκε για 155 εκατομμύρια.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *