Τα ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ

Ο Βίνσεντ φιλοτέχνησε 11 πίνακες με θέμα τα ηλιοτρόπια, μεταξύ των ετών 1888 και 1889. Οι πρώτοι 8 είναι αυθεντικά δημιουργήματα και αποτελούν μερικά από τα πιο καινοτόμα έργα του, που σφράγισαν με τη δυνατή τους εικόνα ολόκληρη την καλλιτεχνική του παραγωγή. Πράγματι τα φιλοτέχνησε με μεγάλη ταχύτητα, αλλά χωρίς προχειρότητα.

Απεικόνισε τα άνθη του σε διάφορους συνδυασμούς, μέσα σε βάζα, άλλοτε μπροστά από σκούρο, άλλοτε μπροστά από ανοιχτόχρωμο φόντο. Ζωγράφιζε με υγρό χρώμα πάνω στο ακόμη υγρό χρωματικό υπόστρωμα επιτυγχάνοντας μια ενδιαφέρουσα ανάμειξη των χρωματικών τόνων. Η επιφάνεια του χρώματος αλλού είναι παχιά, σχεδόν τριδιάστατη, σε άλλα σημεία αχνή, σχεδόν ανύπαρκτη, διαμορφώνοντας μια πολύ ενδιαφέρουσα εναλλαγή καισυνολική εντύπωση.

Η τόλμη του χρώματος είναι εκείνη που ξαφνιάζει τον θεατή των έργων: κίτρινο πάνω σε μπλε, μπλε πάνω σε κίτρινο. Ήταν το κίτρινο του ήλιου, του δυνατού φωτός του γαλλικού νότου που έδωσε μορφή στους προβληματισμούς του Βαν Γκογκ και έκφραση στις πιο προοδευτικές του εικαστικές σκέψεις.

Τα ηλιοτρόπια του επίσης μοιάζουν με μια πρώτη ματιά ε μεταφυσικές απεικονίσεις των πρωτότυπών τους. Παρ’ όλα αυτά δεν έχουν όλα τα άνθη την ίδια ζωντάνια. Κάποια έχουν μαραζώσει αναμένοντας την ολοκλήρωση του έργου από τον καλλιτέχνη τους. Ο νευρικός, ακαταπόνητος δημιουργός, με την ξεχωριστή χρωματική ευαισθησία είχε βρει στη θεματολογία αυτή ό,τι αναζητούσε. Και επιπλέον, του εξασφάλισαν την αναγνώριση του ίδιου του Γκωγκέν, την οποία σφοδρά αποζητούσε:

“Να ξέρεις ότι ο Γκωγέν ήταν πραγματικά συνεπαρμένος από αυτά. Ένα από όσα είπε όταν τα αντίκρυσε ήταν: Αυτό… αυτό είναι…. το άνθος. Όπως γνωρίζεις στις παιώνιες ειδικευόταν ο Feannin, στις αλθαίες ο Quost , και τα ηλιοτρόπια λοιπόν, τα ηλιοτρόπια είναι δικά μου.” ,έγραψε ενθουσιασμένος στον αδελφφό του.

Δεν είναι τυχαίο πως κατά τη διάρκεια της συγκατοίκησης τους, το μοναδικό έργο που φιλοτέχνησε ο Γκωγέν ήταν ο πίνακας ο Βαν Γκογκ ζωγραφίζει τα ηλιοτρόπια. Και ακόμη κι αν οι σχέσεις των δυο αντρών διακόπηκαν βίαια μετά την ταραχώδη συγκατοίκησή τους, τα ηλιοτρόπια συνέχισαν να τους συνδέουν.

Ο Γκωγέν λίγο καιρό μετά τη διένεξη τους ζήτησε από τον Βίνσεντ να του χαρίσει έναν από τους πίνακες με τα ηλιοτρόπια. Ο Βίνσεντ του απάντησε:

“Στο γράμμα σου αναφέρεσαι σε έναν πίνακά μου, τα ηλιοτρόπια σε κίτρινο φόντο, και λες ότι θα σε χαροποιούσε πολύ να τα αποκτήσεις. Δεν θεωρώ ότι έκανες κακή επιλογή. Νομίζω όμως ότι θα ξεκινήσω επιστρέφοντάς σου ό,τι σου ανήκει, και θα σου καταστήσω σαφές ότι, έπειτα από όσα συνέβησαν, αρνούμαι κατηγορηματικά το αίτημα σου γι’ αυτό το έργο. Αλλά εφόσον παίνεψα την ευφυϊα σου για την επιλογή αυτού του έργου, θα προσπαθήσω να σου ζωγραφίσω δυο ολοιδια . Σε αυτή την περίπτωση το θέμα θα λυθεί δια παντός φιλικά και εσύ θα έχει τα δικά σου ούτως ή άλλως.”

Πράγματι ο Βαν Γκογκ φιλοτέχνησε όχι δυο αλλά τρία ακόμη αντίγραφα των ηλιοτροπίων του, προκειμένου να μην πληγώσει το φίλο και ομότεχνό του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *