Μια μεγάλη έκπληξη είχαν να επιδείξουν τα Όσκαρ 2020, καθώς η νοτιοκορεάτικη ταινία «Παράσιτα» («Parasite»), ένα υβρίδιο θρίλερ και διαβρωτικής μαύρης κωμωδίας για τις κοινωνικές ανισότητες στη σύγχρονη Σεούλ, κατάφερε να πετύχει τελικά κάτι που δεν είχε ξανασυμβεί ποτέ στο Hollywood, ως η πρώτη μη αγγλόφωνη παραγωγή που κατάφερε να αποσπάσει το χρυσό αγαλματίδιο για την καλύτερη ταινία στα 92 χρόνια του θεσμού. Είναι η πρώτη ταινία στην ιστορία που παίρνει βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης παραγωγής και καλύτερης ταινίας την ίδια χρονιά. Μαζί κέρδισαν και το Οσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας και καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου.
«Πολλοί Αμερικανοί θεατές είπαν ότι τα “Παράσιτα” είναι πολύ απρόβλεπτη ταινία, νομίζω ότι αυτό απόλαυσε το κοινό», πρόσθεσε. Εξερευνά την «ευγένεια προς τα ανθρώπινα όντα», την «ανθρώπινη αξιοπρέπεια».
Ο 50χρονος Μπονγκ Τζουν Χο κέρδισε βετεράνους, όπως ο Μάρτιν Σκορτσέζε και ο Κουέντιν Ταραντίνο. Παραλαμβάνοντας το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας, αναφέρθηκε τιμητικά και στους δυο τους. « Όταν ήμουν νέος και σπούδαζα κινηματογράφο, υπήρχε μία φράση που είχε χαραχτεί βαθιά μέσα στην καρδιά μου, η οποία είναι« το πιο προσωπικό πράγμα, είναι το πιο δημιουργικό». Αυτό το απόσπασμα είναι από τον σπουδαίο Martin Scorsese. Όταν ήμουν στο σχολείο μελετούσα τα φιλμ του Μάρτιν Σκορτσέζε. Και μόνο που ήμουν υποψήφιος ήταν τεράστια τιμή. Ποτέ δεν πίστευα ότι θα κέρδιζα», είπε και ολόκληρη η αίθουσα χειροκρότησε τον μεγάλο σκηνοθέτη οποίος αναγκάστηκε να σηκωθεί όρθιος για να δεχθεί την εκτίμηση τους.
«Όταν ακόμα οι περισσότεροι στις ΗΠΑ δεν γνώριζαν καν τις ταινίες μου, ο Κουέντιν πάντα τις έβαζε στους καταλόγους του» με τα αγαπημένα του φιλμ, συνέχισε ο Μπονγκ. «Εδώ είναι. Κουέντιν, σ’ αγαπάω!».
«Αν ξεπεράσετε το φράγμα των δύο εκατοστών των υποτίτλων, ανακαλύπτετε καταπληκτικές ταινίες», είχε σχολιάσει με χιούμορ ο Μπονγκ παραλαμβάνοντας τη Χρυσή Σφαίρα τον περασμένο μήνα.
Καθόλη την διάρκεια της τελετής ήταν φανερό ότι ο Κορεάτης σκηνοθέτης δεν μπορούσε να πιστέψει αυτό που συμβαίνει ούτε συγκρατήσει την χαρά του. «Θα πίνω μέχρι το πρωί», δήλωσε όταν παραλάμβανε το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Η φετινή τελετή, που για ακόμη μια φορά δεν είχε παρουσιαστή, πραγματοποιήθηκε στο Λος Άντζελες στις 10 Φεβρουαρίου με το Joker να ηγείται με 11 υποψηφιότητες και τα The Irishman, 1917 και Once Upon a Time in Hollywood να ακολουθούν με 10 υποψηφιότητες το καθένα. Η Αμερικανική Ακαδημία των Τεχνών και των Επιστημών του κινηματογράφου απένειμε συνολικά 24 χρυσά αγαλματίδια σε αυτή την τελετή, στην οποία το «1917» και τα «Παράσιτα» δικαίωσαν τους τίτλους των μεγάλων φαβορί. Συνολικά, στα Οσκαρ 2020, η ταινία Τα Παράσιτα πήρε 4 Οσκαρ, 4 το 1917, 2 το Κάποτε στο Χόλιγουντ και 2 ο Joker.
«Ο Ιρλανδός» από την άλλη πλευρά, που κόστισε στο Netflix 175 εκατομμύρια δολάρια, ήταν υποψήφιος για δέκα Όσκαρ, ωστόσο δεν πήρε ούτε ένα αγαλματίδιο.Ο ίδιος ο Μάρτιν Σκορσέζε πάντως δεν φάνηκε να πτοείται και πολύ, όπως απέδειξε με μια φωτογραφία που δημοσίευσε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram με τον σκύλο του στο ένα χέρι και το Sonny Bono Visionary Award που είχε κερδίσει στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών του Παμλς Σπρινγκς στο άλλο.
Tο Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου κέρδισε όπως ήταν αναμενόμενο ο Χοακίν Φίνιξ για την πιο συγκλονιστική ερμηνεία της καριέρας του στον ρόλο του «Joker». Αποδέχθηκε το αγαλματίδιο εμφανώς συγκινημένος με το ίδιο κοστούμι Stella McCartney που φόρεσε σε όλες τις φετινές εκδηλώσεις, θέλοντας να μειώσει το αποτύπωμά του στον πλανήτη. Η ομιλία του ήταν επίσης συναισθηματικά φορτισμένη. Ήταν μια εξομολόγηση, ένα ευχαριστήριο σημείωμα, μία έκκληση για ενότητα και καταπολέμηση του ρατσισμού, μία κατακραυγή έναντι της καταπάτησης των δικαιωμάτων των ζώων και της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Χαρακτηριστικά είπε: «Είμαστε ένοχοι για μια εγωκεντρική θεώρηση του κόσμου, αλλά δεν είμαστε το κέντρο του σύμπαντος».
Για το τέλος, ο Χοακίν Φίνιξ επιφύλαξε την πιο συγκινητική στιγμή όταν ανέφερε στίχο του αδικοχαμένου αδερφού του Ρίβερ που είχε γράψει σε ηλικία 17 ετών και κέρδισε δικαιολογημένα το πιο ειλικρινές χειροκρότημα.
«Τρέξε στη σωτηρία με αγάπη και η ειρήνη θα ακολουθήσει».
Εντύπωση έκανε και η φωτογραφία του Greg Williams, στην οποία ο Χοακίν Φίνιξ τρώει βίγκαν μπέργκερ μετά τα Όσκαρ με την αγαπημένη του Ρούνεϊ Μάρα και το Οσκαρ ανάμεσά τους. Το ζευγάρι κάθεται στα σκαλιά ενός σπιτιού, γελώντας χαρούμενο και χαλαρό, με τη Μάρα μάλιστα να έχει αλλάξει παπούτσια και να φορά μαύρα sneakers. Η φωτογραφία έγινε αμέσως viral και έκανε τον γύρο του διαδικτύου, ενώ οι φανς του ηθοποιού ενθουσιάστηκαν, τονίζοντας ότι οι δυο τους δείχνουν σαν ένα ζευγάρι της διπλανής πόρτας.
Στην κατηγορία Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου το βραβείο πήρε ο Μπραντ Πιτ για τον ρόλο του κασκαντέρ Κλιφ Μπουθ στην ταινία του Κουεντιν Ταραντίνο “Once Upon a Time in Hollywood”.Όταν ξεκίνησε την ομιλία του, παραλαμβάνοντας το χρυσό αγαλματίδιο, ο Πιτ εμφανίστηκε καυστικός και έδωσε ένα πολιτικό στίγμα: «Μου είπαν ότι έχω μόνο 45 δευτερόλεπτα φέτος, που είναι 45 δευτερόλεπτα περισσότερο από όσα έδωσε η Γερουσία στον Τζον Μπόλτον την εβδομάδα που πέρασε» είπε ο ηθοποιός, αναφερόμενος στην έλλειψη μαρτύρων κατά την πρόσφατη εκδίκαση της παραπομπής του αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. «Σκέφτομαι ότι ίσως ο Κουέντιν (Ταραντίνο) πρέπει να κάνει μια ταινία γι ‘αυτό. Τελικά, οι ενήλικες κάνουν το σωστό» πρόσθεσε.
H Ρενέ Ζελβέγκερ με το σπαραχτικό πορτρέτο της «Judy» κερδίζει το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, το 2o Οσκαρ της καριέρας της. Η Λόρα Ντερν κέρδισε το πρώτο της Όσκαρ — Β’ Γυναικείου Ρόλου — για την ενσάρκωση μιας αδίστακτης δικηγόρου που αναλαμβάνει να χειριστεί μια υπόθεση διαζυγίου στην ταινία «Ιστορία γάμου» (Marriage Story). Το Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου απέσπασε ο Taika Watiti για το Jojo Rabbit.
Η Σαρλίζ Θερόν, που ήταν υποψήφια για τον ρόλο της στην ταινία «Bombshell», έβγαλε selfie αλά Ελεν ντε Τζενέρις στην οποία εικονίζεται με την μητέρα της Γκέρτνα και πολλούς από τους διάσημους φίλους της, μεταξύ των οποίων, ο Τομ Χανκς με την σύζυγό του Ρίτα Γουίλσον, η Σάλμα Χάγεκ, η Ρεγκίνα Κινγκ και ο Ράμι Μάλεκ.
Πολλή συζήτηση έγινε και φέτος για τις υποψηφιότητες των βραβείων Όσκαρ με αρκετούς να υπογραμμίζουν την «προτίμηση» της Ακαδημίας Κινηματογράφου στους άνδρες υποψηφίους – όπως για παράδειγμα στην κατηγορία της σκηνοθεσίας. Τη δική της διαμαρτυρία εξέφρασε στην τελετή η ηθοποιός Νάταλι Πόρτμαν, φορώντας μια κάπα Dior στην οποία υπήρχαν κεντημένα τα ονόματα των γυναικών σκηνοθετών που δεν ήταν υποψήφιες για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Όταν ρωτήθηκε για τον λόγο αυτής της ιδιαίτερης χειρονομίας, η Πόρτμαν απάντησε ότι ήθελε να αναγνωρίσει τον σπουδαίο ρόλο τους με τον δικό της διακριτικό τρόπο. Αυτή είναι η δεύτερη «διαμαρτυρία» της Νάταλι, η οποία παρουσιάζοντας την κατηγορία σκηνοθεσίας στα Golden Globes το 2018 είχε πει αναπάντεχα στο μικρόφωνο «αυτοί είναι όλοι οι άνδρες υποψήφιοι».
Άλλες ενδιαφέρουσες στυλιστικές επιλογές που ξεχώρισαν ανάμεσα στις λαμπρές εμφανίσεις:
Με έναν άκρως εντυπωσιακό τρόπο ξεκίνησε στο Dolby Theater η 92η τελετή απονομής των Όσκαρ. Η τραγουδοποιός Τζανέλ Μονέ κατάφερε να κάνει τους παρευρισκόμενους να τραγουδούν μαζί της, δίνοντάς τους ακόμα και το μικρόφωνο.
Η Μονέ εμφανίστηκε σε ένα σκετς σαν άλλος Fred Rogers από την ταινία «It’s a beautiful day in the neighbourhood», πρωταγωνιστής της οποίας είναι ο Τομ Χανκς. «Γεια σας γείτονες! Απόψε γιορτάζουμε το σινεμά – την τέχνη τού να αφηγείσαι ιστορίες. Ήρθε η ώρα να ζωντανέψουν τα Όσκαρ» είπε η Μονέ, που συνέχισε με ένα μουσικοχορευτικό νούμερο, παρέα με τους χαρακτήρες των οκτώ ταινιών που ήταν υποψήφιες για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.Η Μονέ δεν παρέλειψε να περάσει και τα μηνύματά της. «Τιμούμε όλες τις γυναίκες που σκηνοθέτησαν εκπληκτικές ταινίες» είπε και ευχήθηκε έναν χαρούμενο Φεβρουάριο, ο οποίος είναι ο «Μήνας της Μαύρης Ιστορίας» (Black History Month), αφήνοντας υπονοούμενα στην Ακαδημία για την έλλειψη πολυ-πολιτισμικότητας στις υποψηφιότητες των τελευταίων χρόνων.
H Billie Eilish τραγούδησε ένα ιδιαίτερα συγκινητικό cover του «Yesterday» των Beatles. Με τον αδερφό της Finneas, που πάντα βρίσκεται στο πλευρό της, να την συνοδεύει στο πιάνο, το κομμάτι του 1965 έντυσε υπέροχα το βίντεο του “In Memoriam”, που έδειχνε τους ανθρώπους που έχουν αφήσει το στίγμα τους και που απεβίωσαν το διάστημα 2019 μέχρι σήμερα, οπως ο Kobe Bryant και o Kirk Douglas.
Η παράλειψη αναφοράς στον Λουκ Πέρι στο «In Memoriam» προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Το λάθος ήταν ιδιαίτερα ολέθριο, δεδομένου ότι ο Perry έκανε την τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση σε μια υποψήφια ταινία του έτους, το «Once Upon a Time in … Hollywood». Επίσης, δεν συμπεριλήφθηκαν προσωπικότητες όπως οι Cameron Boyce, Tim Conway, Michael J. Pollard, Peggy Lipton. Από τη μεριά της η διοργάνωση απάντησε πως δεν ήταν στοχευμένη η παράλειψη και πως κάθε χρόνο δέχονται εκατοντάδες αιτήσεις και προσπαθούν να ανταπεξέλθουν όσο καλύτερα γίνεται. “Όλες οι υποβληθείσες αιτήσεις μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα Oscar.com και παραμένουν στην ιστοσελίδα για έναν χρόνο. Εκεί μπορεί κανείς να συναντήσει τον Luke Perry αλλά και τον Cameron Boyce”.
Μία από τις καλύτερες και ανατρεπτικές στιγμές των Όσκαρ ήταν η εμφάνιση του Έμινεμ στην σκηνή του Kodak Theater. Ο 47χρονος Αμερικανός ράπερ ήταν η έκπληξη των διοργανωτών, ερμηνεύοντας το τραγούδι «Lose Yourself» -ένα τραγούδι που είχε βραβευτεί το μακρινό 2013, αν και τότε δεν είχε εμφανιστεί για να παραλάβει το χρυσό αγαλματίδιο. Η παρουσία του Έμινεμ στη μεγάλη γιορτή κρατήθηκε ως επτασφράγιστο μυστικό και όπως αναφέρουν τα διεθνή ΜΜΕ κατά τη διάρκεια των προβών που έκανε, το Kodak Theater ήταν «αποκλεισμένο» για όλους τους υπόλοιπους. Φέρεται, μάλιστα, να είχε συμφωνήσει με τους διοργανωτές πως αν διέρρεε το παραμικρό στον Τύπο θα ακύρωνε την εμφάνισή του.Ο Έμινεμ κατέπληξε τους παρευρισκόμενους που τον χειροκρότησαν όρθιοι.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως ο Τομ Χανκς μαζί με τη γυναίκα του Ρίτα Γουίλσον έστειλαν το δικό τους μήνυμα στη γλώσσα μας. “Γεια σας στην Ελλάδα”, είπαν μιλώντας στο E!
Αναλυτικά η λίστα όλων των βραβείων
Καλύτερη Ταινία: Parasite Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν Χο – Parasite A’ Ανδρικός Ρόλος: Χοακίν Φίνιξ – Joker Α’ Γυναικείος Ρόλος: Ρενέ Ζελβέγκερ – Judy Β’ Ανδρικός Ρόλος: Μπραντ Πιτ – Once Upon a Time in Hollywood Β’ Γυναικείος Ρόλος: Λόρα Ντερν, Marriage Story Πρωτότυπο Σενάριο: Parasite Διασκευασμένο Σενάριο: Jojo Rabbit Ξενόγλωσση Ταινία: Parasite (Νότια Κορέα) Φωτογραφία: 1917 Μουσική: Joker Κοστούμια: Little Women Μοντάζ: Ford V Ferrari Ήχος: 1917 Μιξάζ: 1917 Ειδικά Εφέ: 1917 Μεϊκάπ & Κομμώσεις: Bombshell Τραγούδι: I’m Gonna Love me Again – Rocketman Μεγάλου Μήκους Animation: Toy Story 4 Μικρού Μήκους Animation: Hair Love Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ: American Factory Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ: Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl) Μικρού Μήκους Ταινία: The Neighbor’s Window
Πηγές:
Ο Μάρτιν Σκορσέζε αυτοσαρκάζεται για την αποτυχία του στα Όσκαρ 2020
https://www.naftemporiki.gr/story/1559477/oskar-2020-i-akros-entuposiaki-enarksi-kai-ta-minumata-tis-tzanel-mone
https://www.naftemporiki.gr/story/1559836/oskar-2020-i-emfanisi-ekpliksi-tou-eminem-kai-i-apotheosi
https://www.ethnos.gr/politismos/sinema/87601_hoakin-finix-i-omilia-sta-oscar-2020-itan-mia-exomologisi-moy-dosate
https://www.ethnos.gr/lifestyle/87607_oscar-2020-giati-forema-tis-natali-portman-eihe-grammena-gynaikeia-onomata
https://www.news247.gr/psixagogia/cinema/oskar-2020-o-mprant-pit-pire-to-vraveio-v-andrikoy-roloy.7580589.html
https://www.news247.gr/psixagogia/cinema/oskar-2020-parasita-mpongk-tzoyn-cho-pino-mechri-to-proi.7580687.html
https://www.news247.gr/psixagogia/cinema/oskar-2020-fiasko-me-luke-perry-kai-apantisi-tis-diorganosis.7581481.html
iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/oscars/o-hoakin-finix-troei-mpergker-sta-oskar
iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/oscars/oskar-2020-sarliz-theron-selfie-me-tom-hanks
iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/oscars/oskar-2020-oi-nikites-oli-i-lista
https://flix.gr/news/oscars-2020-red-carpet-looks.html
https://flix.gr/news/oscars-2020-in-memoriam-luke-perry.html