«Θραύσματα μιας Γυναίκας»: η απώλεια, το πένθος και το ματαιωμένο όνειρο της μητρότητας

Το «Θραύσματα μιας Γυναίκας» (“Pieces Of A Woman”) είναι μία από τις πιο πρόσφατες προσθήκες στην πλατφόρμα του Netflix που έχει κερδίσει ήδη την προσοχή του ελληνικού και παγκόσμιου κοινού. Γνωστός για την τεχνική και τα προβοκατόρικα θέματα που πραγματεύεται, ο Ούγγρος σκηνοθέτης Κορνέλ Μουντρουκσό του Λευκού Θεού και της Γιοχάνα κάνει το αγγλόφωνο ντεμπούτο του με μια πολύ προσωπική ιστορία. Τα «Θραύσματα μιας Γυναίκας» είναι βασισμένο στην εμπειρία της απώλειας ενός παιδιού την οποία η σύντροφός του Κάτα Βέμπερ, μετέφερε αρχικά σε ένα θεατρικό έργο που στην πορεία μεταμορφώθηκε στο σενάριο του φιλμ που έγραψε η ίδια.

Η Μάρθα οφείλει στον εαυτό της να πενθήσει όπως εκείνη νιώθει και νομίζει. Κι εδώ έρχεται το ταλέντο της Βανέσα Κίρμπι.

Τοποθετημένο στη Βοστώνη, το φιλμ ακολουθεί την ιστορία ενός ζευγαριού που θα χάσει το παιδί του λίγα λεπτά μετά τη γέννησή του σε έναν σπιτικό τοκετό, όπου κάτι θα πάει λάθος. Όταν στο σπίτι σπάνε τα νερά της ηρωίδας, ξεκινά ένα διαρκείας 24 λεπτών μονοπλάνο τοκετού προορισμένο να χαραχθεί στη μνήμη. Το ζευγάρι είχε αποφασίσει ο τοκετός να γίνει κατ’ οίκον και όχι στο νοσοκομείο, μόνο με μαία και όχι με γυναικολόγο. Αλλά η μαία την οποία είχαν επιλέξει και με την οποία είχαν κάνει ως τότε όλες τις σχετικές πρόβες και προετοιμασίες, τυχαίνει να ξεγεννά την ίδια ώρα άλλη γυναίκα, οπότε θα χρειαστεί να την ξεγεννήσει η αντικαταστάτριά της. 

pieces of a woman 424

Τι γίνεται όμως όταν ένα παιδί προλαβαίνει να γεννηθεί, τι γίνεται όταν προλαβαίνεις να το κρατήσεις για λίγο στην αγκαλιά σου και να το φιλήσεις, τι γίνεται όταν προλαβαίνεις να το δεις ως ένα ξεχωριστό αυτόνομο από σένα σώμα, ως μια νέα ύπαρξη, τι γίνεται όταν το πιάνεις στα χέρια σου και νιώθεις όλη την ελπίδα, όλη την πληρότητα και όλο το δέος που μπορεί να νιώσει άνθρωπος μόνο και μόνο για να πέσεις στο βάραθρο ελάχιστα μετά, τι γίνεται όταν το παιδί σου προλαβαίνει να ζήσει μόνο και μόνο για να το δεις να πεθαίνει ελάχιστα μετά;

Οι επόμενοι μήνες μετά από το τραγικό αυτό γεγονός θα φέρουν τον καθέναν από τους δύο τους στην δική του πορεία προς την συνειδητοποίηση και την αντιμετώπιση της απώλειας και θα δοκιμάσουν την σχέση τους με τρόπους όχι ακριβώς απροσδόκητους. Το γεγονός ότι υπάρχει μια έντονη ταξική διαφορά ανάμεσα στον εργατικής τάξης και πρώην εθισμένου σε ουσίες, Σον, και την καλής οικογενείας Μάρθα κι ότι η μητέρα της δεν συμπάθησε ποτέ τον σύζυγο της κόρης της αποτελεί αναμφίβολα έναν ακόμη αποσταθεροποιητικό παράγοντα σε αυτό που θα είναι μια δύσκολη πορεία μπροστά προς ένα αβέβαιο μέλλον.

Η σχέση μεταξύ των δύο συντρόφων γίνεται όλο και πιο ψυχρή και το κενό μεταξύ τους μεγαλώνει, την ίδια στιγμή που κινούνται οι διαδικασίες μήνυσης της μαίας κατά τη μετάβαση από το χειμώνα στην άνοιξη. Μια από τις συγκλονιστικότερες σκηνές και ερμηνείες της ταινίας είναι αυτή του γεμάτου ένταση μονολόγου της μητέρας της Μάρθα, Ελίζαμπεθ (Έλεν Μπέρνστιν), στο περιθώριο ενός οικογενειακού γεύματος προδιαγεγραμμένης σύγκρουσης. Τέλος, ξεχωριστή είναι και η σκηνή στο δικαστήριο που θα κρίνει την τύχη της μαίας που υποδύεται η Μόλι Πάρκερ, όπου η Μάρθα (Βανέσα Κίρμπι) θα έχει μια ακόμη έντονα συναισθηματικά σκηνή που έμεινε χαραγμένη στη μνήμη μας.

Η Βανέσα Κίρμπι έχει έναν ρόλο πάρα πολύ αβανταδόρικο, αυτόν της Μάρθα, τον οποίο δεν προδίδει, κατορθώνοντας να ανταποκριθεί και με το παραπάνω στις απαιτήσεις του. Ο τρόπος παρουσίασης του πένθους της είναι πολύ εσωτερικός, καθώς χάνεται στον χρόνο και τις σκέψεις της, επιμηκύνοντας την τροχιά της απώλειας όσο το ένστικτο της μητρότητας παλεύει να αποσυρθεί και να εξαφανιστεί. Δίπλα της ο Σάια ΛαΜπεφ στη μάλλον πιο ώριμη ερμηνευτικά στιγμή της καριέρας του. Συνολικά, η ταινία «Θραύσματα μιας Γυναίκας» απεικονίζει μία ανθρώπινη τραγωδία, μια στιγμής ύψιστης θλίψης και πένθους που ωστόσο ενίοτε δεν καταφέρνει να σε αγγίξει συναισθηματικά. Παρά την συσσώρευση δραματικών στιγμών, παρά την τραγωδία που θέτει από την αρχή τον τόνο, παρά τα προσωπικά και συλλογικά δράματα των ηρώων του, δεν κατορθώνει πάρα πολύ σπάνια να σε συγκινήσει και να σε παρασύρει. Η καταβύθιση στο σκότος του πένθους δεν σε παρασύρει πάντα με την διάδρομή της, ωστόσο η ταινία παραμένει μια άρτια αποτύπωση της θλίψης και της απώλειας με δυνατές ερμηνείες που συνθέτουν από τις πιο αξιοσημείωτες ενδεχομένως ταινίες της χρονιάς.

ΠΗΓΕΣ: https://flix.gr/cinema/pieces-of-a-woman-review.html, https://www.lifo.gr/articles/cinema_articles/308564/ta-thraysmata-mias-gynaikas-vanesa-kirmpi-kai-elen-mperstin-se-ermineies-gia-oskar, https://popaganda.gr/art/pieces-of-a-woman-netflix/, https://www.elculture.gr/blog/article/ta-thrafsmata-mias-gynaikas-tou-kornel-mountroutso-meta-ton-toketo/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *