Η Ημέρα της Γυναίκας
Το ημερολόγιο έδειχνε 8 Μαρτίου του 1857, όταν στη Νέα Υόρκη εργάτριες υφαντουργείων κατέβηκαν σε απεργία. Ζητούσαν μείωση ωραρίου εργασίας, καθώς εργάζονταν για περισσότερες από 16 ώρες την ημέρα, με βασικά αιτήματα τις πιο ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς και μεγαλύτερες απολαβές. 129 εργάτριες στις 8 Μαρτίου του 1908 κάηκαν ζωντανές στο εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας «Cotton» της Νέας Υόρκης.
Τον επόμενο αιώνα και συγκεκριμένα, το 1910 η Κλάρα Τσέτκιν στην Κοπεγχάγη στη Β’ συνδιάσκεψη των σοσιαλιστριών γυναικών εισηγήθηκε για την καθιέρωση της παγκόσμιας μέρας της γυναίκας, η οποία θα εορταζόταν την επόμενη χρονιά στις 19 Μαρτίου 1911.
Επτά χρόνια αργότερα, στην Αγία Πετρούπολη στις 8 Μαρτίου ένα μεγάλο πλήθος γυναικών διαδήλωσε για την έλλειψη τροφής, για τον πόλεμο και ενάντια στον τσάρο.
Οι Ιταλίδες το 1946 χρησιμοποίησαν ως σύμβολο για την ημέρα τη μιμόζα. Ένα ανθεκτικό λουλούδι που ανθίζει στις αρχές Μαρτίου.
Τέλος, το 1977 ο ΟΗΕ κάλεσε τα κράτη-μέλη να ανακηρύξουν την όγδοη μέρα του Μάρτη Διεθνή Ημέρα της Γυναίκας.
Γυναίκες και λογοτεχνία
Αδιαμφισβήτητα, το γυναικείο φύλο έχει εμπνεύσει και έχει αποτελέσει αφορμή για να γεμίσουν σελίδες με γυναίκες δυναμικές, γυναίκες αποφασιστικές να “πάρουν στα χέρια τους” τη ζωή. Γυναίες με αυτοπεποίθηση και πίστη στον εαυτό τους, που ανέτρεψαν κατεστημένα και στερεότυπα της εποχής. Ακόμη, γυναίκες μητέρες, γυναίκες ερωτευμένες και παραδομένες στο πάθος. Γυναίκες που παρά τις δύσκολες εποχές διεκδίκησαν τα δικαιώματά τους και απαίτησαν καλύτερες συνθήκες ζωής. Ηρωίδες της ζωής που έγιναν ηρωίδες σε γνωστά μυθιστορήματα και λογοτεχνικά έργα.
1. Η Κυρία Ντάλαγουεϊ
Η Κυρία Ντάλαγουεϊ “γεννήθηκε” από την Βιρτζίνια Γουλφ. Είναι ένας χαρακτήρας καυστικός, που φέρνει τον αναγνώστηαντιμέτωπο με θέματα ανείπωτα την εποχή την οποία γράφτηκε. Μια γυναίκα επαναστάτρια που σύμφωνα με μελετητές, αποτελεί το alter ego της ίδιας συγγραφέως. Η Κλαρίσα ζει μέσα σε ένα πνιγηρό, ασφυκτικό κοινωνικό περίγυρο, όπως και η ίδια συγγραφέας. Μέσα σε μια συγκεκριμένη ποιητική ατμόσφαιρα η συγγραφέας αναμετράται με τη λύτρωση που δεν είναι άλλη από τη φυγή. Γιατί η Γουλφ, όπως και η Νταλογουέι μέσω της οποίας αποπειράται να καταγράψει τις σκιές του βίου της, είναι υποταγμένη στην αδυναμία να ζήσει και να ικανοποιήσει τις επιθυμίες της.
Η Κυρία Ντάλαγουέι της Βιρτζίνιας Γουλφ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
2. Τζέιν Έυρ
Η Σάρλοτ Μπροντέ πλάθει το 1847 την «Τζέιν Έιρ», μια γυναίκα στη Βικτωριανή Αγγλία. Η ανατροπή χαρακτηρίζει τη ζωή της. Έχει ταλαιπωρηθεί μα ποτέ δεν έχασε την ελπίδα. Έχει χάσει την οικογένειά της, την καλύτερή της φίλη και έχει έρθει αντιμέτωπη με πολλές κακουχίες, παρ’ όλα αυτά είναι ευγενική, μορφωμένη, επιμελής και αποφασισμένη να αποκτήσει την ανεξαρτησία της.
Η Τζέιν Έιρ της Σαρλότ Μπροντέ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κάκτος
3. Πάππισα Ιωάννα
Ο θρύλος που ενέπνευσε τον Εμμανουήλ Ροΐδη είναι γνωστός. Μια γυναίκα μεταμφιεσμένη ως άνδρας, ερωτεύεται και ακολουθεί έναν μοναχό. Το μυθιστόρημα ακολουθεί την άνοδό της στην εκκλησιαστική ιεραρχία που την οδήγησε τελικά στο παπικό αξίωμα. Η Πάππισα Ιωάννα είναι ριψοκίνδυνη, γενναία και τολμηρή….
Η Πάπισσα Ιωάννα του Εμμανουήλ Ροϊδη κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Λιβάνη
4. Άννα Καρένινα
«Άννα Καρένινα». Ο Λέων Τολστόι μας συστήνει την Άννα. Διαχρονική αλλά και εύθραυστη. Μια γυναίκα ερωτεύσιμη, που αψήφησε τα κλισέ της ρώσικης κοινωνίας του δέκατου ένατου αιώνα. Ζήλια, πάθος, έρωτας, ενοχή οδηγούν την Άννα στην αυτοκτονία. Η κοινωνία παρέμεινε, όμως σταθερή στις απόψεις της….
Η Άννα Καρένινα του Λέοντος Τολστόι κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ζαχαρόπουλος
5. Μαντάμ Μποβαρί
Η πένα του Γκιστάβ Φλομπέρ έπλασε τη Μαντάμ Μποβαρί ή απλώς την Έμμα. Η Έμμα είναι μια όμορφη, κομψά ντυμένη νεαρή γυναίκα που έχει λάβει “σωστή” εκπαίδευση σε μοναστήρι. Έχει μια δυνατή ανάγκη για ζωή με λούσα και ρομάντζο, το οποίο έχει εμπνευστεί διαβάζοντας δημοφιλή μυθιστορήματα της εποχής. Μια γυναίκα που ασφυκτυά και είναι μετέωρη ανάμεσα στη θρησκευτική της παιδεία και τους πειρασμούς που βρίσκονται στο δρόμο της. Το έργο σκανδάλισε τη συντηρητική κοινωνία της Γαλλίας “του ρομαντισμού”. Ο Φλομπέρ αθώωθηκε δικαστικά και μαζίτου καιη ασυμβίβαστη Έμμα…
Η Μαντάμ Μποβαρί του Γκιστάβ Φλομπέρ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίνωας
6. Φραγκογιαννού (Φόνισσα)
Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης γράφει τη «Φόνισσα». Μέσα από το έργο, γνωρίζουμε το κορίτσι, τη μάνα, τη γιαγιά, τη χήρα. Η Φραγκογιαννού περιορίζεται από την ίδια της τη φύση. Η γυναικεία υπόσταση είναι ένοχη. Η ηρωίδα ζει σύμφωνα με τους όρους που έχει θέσει ο κοινωνικός της περίγυρος. Έχει αφανίσει τα θέλω της. Έχει μηδενίσει το εγώ. Απελπισμένη και πεπεισμένη ότι έχει βρει τη λύση αποφασίζει να λυτρώσει τις γυναίκες. Ξεκινάει από τη νεογέννητη εγγονή της, θεωρώντας πως την αποδεσμεύει από τη ζωή, την οποία είναι καταδικασμένη να ζήσει…
Η Φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
7. Τζο (Μικρές Κυρίες)
Η Λουίζα Μέι Άλκοτ έγραψε ένα μυθιστόρημα για τις γυναίκες. Όλες τους οι Κυρίες, από τη Μπέθ μέχρι τη Τζο και από τη Μέγκ μέχρι την Έιμι, τις χαρακτηρίζουν ο δυναμισμός και η αποφασιστικότητα. Ωστόσο, αυτή που ξεχωρίζει, είναι η Τζο. Η Τζο είναι ατίθαση, ένα αγοροκόριτσο που ήθελε να είναι αγόρι- ο γιος μου, όπως έλεγε ο πατέρας της. Είναι εκείνη που παίρνει πρωτοβουλίες για βελτιωθούν τα οικονομικά της οικογένειας: πουλάει τα γραπτά της και τα μαλλιά της σε μια συμβολική κίνηση άρνησης να υποταχτεί στο στερεότυπο του φύλου της. Μας παρουσιάζεται, ως ένας χαρακτήρας με πρώιμη φεμινιστική συνείδηση.
Οι Μικρές κυρίες της Λουίζα Μέι Άλκοτ κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Πατάκη
8. Ελένη Αλταμούρα (Ελένη ή ο Κανένας)
Και για το τέλος, μια λογοτεχνίκή ηρωίδη υπαρκτή, της οποίας η πολυτάραχη ζωή ενέπνευσε τη συγγραφέα Ρέα Γαλανάκη, να γράψει το έργο, “Ελένη ή ο Κανένας”. Η Ελένη Μπούκουρα-Αλταμούρα ειναι η πρώτη Ελληνίδα με επίσημες ακαδημαϊκές σπουδές στη ζωγραφική. Μεταμφιεσμένη ως άνδρας, σπούδασε στη Ρώμη και ξεκίνησε την καριέρα της ως ζωγράφος. Ερωτεύτηκε, ταλαιπωρήθηκε, βίωσε την απόρριψη, την απώλεια και την τρέλα…
Η Ελένη ή ο Κανένας, της Ρέας Γαλανάκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα
Πηγή
8 Μαρτίου: 13 λογοτεχνικές ηρωίδες και μεγάλες κυρίες των γραμμάτων