Ο Μάρκ Σαγκάλ δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Αποτελεί αδιαμφισβήτητα, έναν από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης, με έργο ποικίλο και σπουδαίο στη ζωγραφική. Στο παρόν αφιέρωμα, θα σας παρουσιάσουμε μερικούς από τους πίνακες με τους “Εραστές”, οι οποίοι αποτέλεσαν κεντρική θεματολογία σε πολλά έργα του. Ερωτευμένοι αγκαλιά, φιγούρες ακανόνιστες, χάνονται μέσα στην αγκαλιά του εραστή τους, πετάνε άλλοτε σαν αερικά πάνω από πόλεις. Ζευγάρια που ζουν τη μαγεία του έρωτα και ανταλάσσουν “εξπρεσιονισικά φιλιά” με θέα την πόλη του φωτός….
1. “Οι Εραστές” (1913-1914)
Μέσα από το παράθυρο αχνοφαίενται σαν από παραμύθι, το Vitebsk. Οι εραστές στο κέντρο του πίνακα, αντιπροσωπεύουν τον καλλιτέχνη με την αρραβωνιαστικιά του, Bella Rosenfeld. Η αγαπημένη του πρωταγωνιστεί και σε άλλους γνωστούς πίνακες όπως: “Πάνω από την Πόλη” . Ο Chagall ανέπτυξε ένα μοναδικό στυλ που συνδυάζει συναισθήματα και φαντασία – ένα αποτέλεσμα που ο ποιητής Guillaume Apollinaire ονόμασε «υπερφυσικό». Το παρόν έργο βρίσκεται στο Metropolitan Art Museum.
2. “Εραστές σε ροζ φόντο” (1916)
Σε ροζ φόντο δυο αγαπημένοι αγκαλιάζονται. Το πρόσωπο του άντρα κρύβεται στο λαιμό της κοπέλας, η οποία με τη σειρά της στηρίζεται στον ώμο του… Παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα έργα του συγγραφέα, τα εντάσσουμε στο κίνημα του εξπρεσιονισμού, το συγκεκριμένο έργο, το κατατάσσουμε στα έργα του κυβισμού. Σήμερα, βρίσκεται σε ιδιωτική συλλογή στην Αγία Πετρούπολη.
3. “Εραστές σε μπλε φόντο” (1916)
Στον πίνακα, «Blue Lovers» ο Chagall απεικόνιζε ανθρώπινες φιγούρες σαν από όνειρο βγαλμένες. Στο προσκήνιο, τα αντικείμενα ταλαντεύονται, αιωρούνται. Το μπλε χρώμα για τον ζωγράφο, είναι η προσωποποίηση του βασιλείου των ουρανών. Καθόλου τυχαία δεν είναι η επιλογή αυτού του χρώματος, καθώς το χρησιμοποιεί, για να μεταφέρει τα συναισθήματα αγάπης, ευτυχίας. Όπως έγινε γνωστό αργότερα, από τα ημερολόγια του καλλιτέχνη, η Μπέλλα έπρεπε να εγκρίνει όλους τους πίνακες του. Ήταν τέτοια η σχέση τους, που μετά το θάνατό της το 1944, ο Chagall σταμάτησε να σχεδιάζει για σχεδόν ένα χρόνο…
4. “Εραστές στις Πασχαλιές” (1930)
Η ερωτική ατμόσφαιρα κορυφώνεται στους “Lovers in the Lilacs, ζωγραφισμένο το 1930. Το ζευγάρι, ειδυλλιακά ξαπλωμένο σε ένα γιγαντιαίο μπουκέτο, βυθίζεται πλήρως ¨στην αγάπη. Ακολουθώντας μια παλιά ζωγραφική τεχνική, σύμφωνα με την οποία η Παναγία είναι ξαπλωμένη και κρατά το Θείο Βρέφος στην αγκαλιά της, ο Chagall απεικονίζει τους ερωτεύμενους ξαπλωμένους στις πασχαλιές. Με αυτον τον τρόπο, παντρεύει το μοντέρνο με το ρομαντικό, το ανθρώπινο με το ιερό.
5. “Εραστές” (1929)
Άλλος ένας πίνακας με τον ίδιο πίνακα, ο οποίος φιλοτεχνήθηκε το 1929. Δύο αγαπημένοι καθισμένοι σε ένα παγκάκι, ένα γλυκό βράδυ. Η κοπέλα σκύβει πάνω στο στήθος του νεαρού και εκείνος την κρατά γλυκά στην αγκαλιά του. Στο σκηνικό – το αγαπημένο του Chagall γαλάζιο – η πανσέληνος και ένας άγγελος που παίζει βιολί.