Ο «Πράσινος Βιολιστής» του Marc Chagall

Ο «Πράσινος Βιολιστής» είναι ένας από τους διασημότερους πίνακες του σπουδαίου καλλιτέχνη Marc Chagall. Το έργο αυτό που χρονολογείται το 1923-4 εκτίθεται σήμερα στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Solomon R. Guggenheim στη Νέα Υόρκη. Το έργο απεικονίζει μια μορφή που φαίνεται να αιωρείται ή να χορεύει πάνω από τις πολύ μικρότερες στέγες του ομιχλώδους γκρίζου χωριού που απλώνεται από κάτω. Ο διάσημος αυτός πίνακας θεωρείται σήμερα η πηγή έμπνευσης του πολύ διάσημου μιούζικαλ “Ο βιολιστής στην στέγη”, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η αγάπη του καλλιτέχνη με το βιολί ήδη από νεαρή ηλικία. Ας του ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά!

ΟΙ ΕΚΔΟΧΕΣ ΤΟΥ ΠΙΝΑΚΑ ΚΑΙ Η ΠΗΓΗ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ

Ο “«Πράσινος Βιολιστής» ολοκληρώθηκε μετά την επιστροφή του Chagall στο Παρίσι ύστερα από μια μακρά επίσκεψη στην πατρίδα του, τη Ρωσία. Αυτή η συγκεκριμένη εκδοχή του πίνακα είναι μια μεταγενέστερη επανεπεξεργασία ενός παλαιότερου πίνακα που ο καλλιτέχνης ζωγράφισε κατά τη λεγόμενη δεύτερη ρωσική περίοδο του Chagall. Η τελευταία εκδοχή του πίνακα πιθανότατα ολοκληρώθηκε, ενώ το πρωτότυπο του 1920 εκτίθετο στο Παρίσι. Αυτό το έργο παρουσιάζει ένα θέμα που είναι σχεδόν πανομοιότυπο με τον προκάτοχό του το 1920, τη “Μουσική”, η οποία ήταν ένας από τους επτά πίνακες που δημιουργήθηκαν με προμήθεια από το κρατικό εβραϊκό θέατρο της Μόσχας.

Στο «Πράσινο Βιολιστή» ο Chagall φέρει στοιχεία από την πατρίδα του, τη Ρωσία. Η νοσταλγία του καλλιτέχνη για το δικό του έργο αποτέλεσε κίνητρο για την δημιουργία αυτού του πίνακα, ο οποίος βασίζεται σε παλαιότερες εκδοχές του ίδιου θέματος. Το πολιτιστικό και θρησκευτικό του υπόβαθρο φωτίζεται από τη μορφή του βιολιστή που χορεύει σε ένα παραδοσιακό χωριό. Καθότι Εβραίος, πίστευε ότι ήταν δυνατόν να επιτευχθεί ουσιαστική κοινωνία με τον Θεό μέσω της μουσικής και του χορού, έτσι η παρουσία των βιολιστών ήταν ζωτική σε φεστιβάλ και άλλες τελετές.

Ο ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΟΥ CHAGALL ΚΑΙ ΤΟ ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ “Ο ΒΙΟΛΙΣΤΗΣ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ”

Η σχέση μεταξύ του πίνακα του Chagall και του μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ του 1964, “Ο Βιολιστής στη στέγη”, ερμηνεύεται συχνά με πολύ διαφορετικούς τρόπους από διάφορες εταιρείες θεάτρου, ιστορικούς τέχνης και μελετητές. Το μιούζικαλ αντλεί το βασικό του υλικό από το The Tevye Stories του Sholem Aleichem. Στοιχεία για τη σύνδεση μεταξύ του πίνακα του Chagall και του τίτλου του μιούζικαλ μπορούν να βρεθούν αν ειδωθεί ο πίνακας στο πλαίσιο της Ρωσικής Επανάστασης, καθώς «διεκδικεί την προτεραιότητα μιας συγκεκριμένης εθνικής κουλτούρας ενάντια στην ηγεμονία της ρωσικής κοινωνίας, από την οποία ο καλλιτέχνης είχε αποκλειστεί θεσμικά από τη νεολαία”.

The Broadway Revival of "Fiddler" Offers a Profound Reaction to Today's  Refugee Crisis | At the Smithsonian | Smithsonian Magazine
Από την παράσταση του 2015 (Broadway) του διάσημου μιούζικαλ

Εκτός από τις ιδεολογικές ομοιότητες μεταξύ των δύο διάσημων έργων, του μιούζικαλ και του πίνακα, η υπόθεση της σύνδεσης των δύο ενισχύεται και από το γεγονός ότι η παραγωγή του μιούζικαλ το 1964 σχεδιάστηκε από τον Boris Aronson, ο οποίος έγραψε επίσης μία από τις πρώτες μονογραφίες του Chagall.

ΠΗΓΕΣ: Green Violinist | The Guggenheim Museums and Foundation, Green Violinist – Wikipedia

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *