Αρετή και διαφθορά, ευαισθησία και υποκρισία, έρωτας και βίτσιο σε μια αέναη εναλλαγή μέσα σε ένα σαλόνι της γαλλικής υψηλής κοινωνίας, παρουσιάζονται στο έργο του Ιάπωνα συγγραφέα, με τίτλο “Μαρκησία Ντε Σαντ”.
Το έργο
1772, Γαλλία, λίγο πριν την Γαλλική Επανάσταση. Τα σεξουαλικά εγκλήματα του Μαρκήσιου ντε Σαντ βρίσκονται στο στόχαστρο της δικαιοσύνης κι εκείνος απειλείται με εκτέλεση. Η στάση της Μαρκησίας ντε Σαντ αποτελεί το μεγάλο αίνιγμα, καθώς κατά τη διάρκεια της πολύχρονης φυλάκισης του συζύγου της, επέδειξε την απόλυτη πίστη στον άντρα της, τον εγκαταλείπει, όμως, τελικά τη στιγμή που εκείνος είναι επιτέλους ελεύθερος.
Η πεθερά του, μαντάμ ντε Μοντρέιγ, καλεί δύο αριστοκράτισσες με υψηλές διασυνδέσεις στην κυβέρνηση και την εκκλησία με σκοπό να καταστρώσουν ένα σχέδιο διάσωσης. Μόνη της ανησυχία να διαφυλάξει την τιμή της αθώας κόρης της και συζύγου του Σαντ, Ρενέ.
Γυναίκες εγκλωβισμένες στην κοινωνική τους θέση, έρχονται αντιμέτωπες με την μικρότητά τους και αντιστέκονται με μόνο όπλο τους την ποίηση. Έξι θεατρικά πρόσωπα, έξι διαφορετικά εσωτερικά τοπία αναμετρούνται με το ογκώδες έργο και την πληθωρική προσωπικότητα του Μαρκήσιου ντε Σαντ. Ποιος τελικά θα νικήσει;
Ένα έργο από τον σπουδαιότερο Ιάπωνα συγγραφέα, ένα πρόσωπο αντιφατικό και αμφιλεγόμενο που συμφιλίωσε με την πένα του την σύγχρονη με την παραδοσιακή Ιαπωνία. Ο Yukio Mishima έδωσε τέλος στην ζωή του με hara kiri (Seppuku) πέντε χρόνια αφού έγραψε την Μαρκησία Ντε Σαντ το 1965.
Συγγραφέας
Ο Γιούκιο Μισίμα ήταν Ιάπωνας συγγραφέας, ηθοποιός, μοντέλο, σκηνοθέτης και εθνικιστής.
Γεννήθηκε στις 14 Ιανουαρίου του 1925 και ήταν γόνος αριστοκρατικής οικογένειας. Ήταν ένα φιλάσθενο παιδί, που το ανάθρεψε η αυταρχική γιαγιά του. Το πραγματικό του όνομα ήταν Κιμιτάκε Χιραόκα. Εκπαιδεύτηκε στρατιωτικά στις Δυνάμεις Αυτοάμυνας και άρχισε να στρατολογεί φοιτητές για έναν στρατό που είχε ως αποστολή την υπεράσπιση της χώρας του από τον επιταχυνόμενο εξαμερικανισμό της. Ήρθε από νωρίς σε επαφή με την ευρωπαϊκή λογοτεχνία και τους Ιάπωνες κλασικούς συγγραφείς. Σκηνοθέτησε την ταινία Τελετουργία του έρωτα και του θανάτου το 1965. Ασχολήθηκε και με το θέατρο. Έγραψε θεατρικά έργα, Ταράτσα του λεπρού βασιλιά κ.ά. Ήταν επίσης γνωστός για την καριέρα του ως μοντέλο και τη σωματοδόμηση χωρίς χρήση αναβολικών ουσιών.
Ήταν υποψήφιος τρεις φορές για το βραβείο Νόμπελ που τα έχασε, πιθανώς λόγω των ακροδεξιών του απόψεων. Στις 25 Νοεμβρίου 1970, αφού πρώτα παρέδωσε το τελευταίο του έργο «Εκπεσών Άγγελος», αυτοκτόνησε με την μέθοδο του σεπούκου (το περιβόητο χαρακίρι) στο ιαπωνικό γενικό επιτελείο των Δυνάμεων Αυτοάμυνας μετά από απόπειρα πραξικοπήματος. Τα τελευταία του λόγια ήταν:
Βλέπουμε την Ιαπωνία να γλεντοκοπά βυθισμένη σε ευμάρεια και να κολυμπάει στο χρήμα και στην πνευματική της κενότητα. Είναι δυνατόν να δίνεις αξία στη ζωή, μέσα σε μια πλάση που το πνεύμα έχει πεθάνει; Ζήτω ο αυτοκράτορας! Νομίζω ότι ούτε καν με προσέχουν…
Το τέλος του Γιούκιο Μισίμα, η τελετουργική δημόσια αυτοκτονία του κάνοντας χαρακίρι μαζί με τον εραστή του, τον όμορφο νεαρό Μασακάτσου Μορίτα, έμελλε να επηρεάσει, ενδεχομένως και να συσκοτίσει, όλο του το έργο.
Παραστάσεις
Η Μαρκησία ντε Σαντ πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ιαπωνία το 1965. Στην Ελλάδα ανέβηκε για πρώτη φορά το 1988 σε σκηνοθεσία και μετάφραση Μάγιας Λυμπεροπούλου στο Δημοτικό Θέατρο Πάτρας.