Για το σημερινό μας αφιέρωμα επιλέξαμε έναν από τους πιο ιδιαίτερους πίνακες ζωγραφικής του Γερμανού ζωγράφου Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ ονόματι “Γυναίκα μπροστά από τον ανατέλλοντα ήλιο” (Woman before the Rising Sun). Ας ρίξουμε μια πιο κοντινή ματιά!
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ
Ο Φρίντριχ υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους Γερμανούς ζωγράφους του 19ου αιώνα. Η βαθιά θρησκευτική του πίστη κι η αγάπη του για τη γερμανική ύπαιθρο αποτέλεσαν βασική πηγή έμπνευσής του, καθώς εξύμνησε μέσω των έργων του την πνευματικότητα στη φύση. Οι πίνακές του αποπνέουν μια μελαγχολία και ξεχωρίζουν για την ιδιαίτερη χρήση των σκοτεινών χρωμάτων και την εξαιρετικά αληθοφανή απόδοση του φυσικού φωτός. Ο πίνακας “Γυναίκα μπροστά από τον ανατέλλοντα ήλιο” επιβεβαιώνει με μοναδικό τρόπο όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του καλλιτέχνη.
Το 1818, σε ηλικία 44 ετών, ο Φρίντριχ παντρεύτηκε την Caroline Brommer, μια εύθυμη 25χρονη κοπέλα σαξωνικής καταγωγής. Η Caroline άσκησε θετική επιρροή στον καλλιτέχνη, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι, από αυτό το σημείο και μετά, οι γυναίκες εμφανίζονται με μεγαλύτερη συχνότητα στο έργο του. Ένα νέος, λιγότερο μελαγχολικός τόνος φαίνεται να κυριαρχεί πλέον στους πίνακές του.
“Γυναίκα μπροστά από τον ανατέλλοντα ήλιο”
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο πίνακας στον οποίο ορισμένοι συγγραφείς δίνουν τον τίτλο “Γυναίκα μπροστά από τον ανατέλλοντα ήλιο” και τον οποίο άλλοι αποκαλούν “Γυναίκα μπροστά από τη δύση του ηλίου”. Η γυναίκα που φαίνεται στο κέντρο του πίνακα με την πλάτη στραμμένη προς τον ήλιο εμφανίζεται ως μια μεγάλη σιλουέτα που περιβάλλεται από το έντονο χρυσοκόκκινο χρώμα του ουρανού. Είναι δύσκολο να ερμηνευτεί η γεμάτη ενέργεια κίνηση των απλωμένων χεριών της, ενώ παράλληλα οι ακτίνες του ήλιου που χρωματίζουν το μουντό ουρανό φανερώνουν την παρουσία του αόρατου ήλιου.
Η Caroline ήταν πιθανώς το μοντέλο για τη γυναικεία φιγούρα με το παραδοσιακό γερμανικό φόρεμα. Δεδομένου ότι βαδίζει προς το φως (σαν μια πρωινή χριστιανική προσευχή), ορισμένοι προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τον πίνακα ως μια απόπειρα σύζευξης του ανθρώπου με την φύση. Από την άλλη πλευρά, η ατμόσφαιρα που δημιουργείται στον πίνακα του Φρίντριχ θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως εκείνη του σούρουπου. Το μονοπάτι που τελειώνει τόσο απότομα θα μπορούσε να θεωρηθεί προαναγγελία θανάτου, ενώ οι ογκόλιθοι που είναι διάσπαρτοι δίπλα στο μονοπάτι ως σύμβολα πίστης. Σε κάθε περίπτωση, λίγοι πίνακες του Φρίντριχ είναι τόσο πλούσιοι σε σύμβολα και ερμηνείες, γεγονός που καθιστά τον συγκεκριμένο πίνακα σίγουρα σύνθετο αλλά και άκρως γοητευτικό για τον θεατή.
ΠΗΓΕΣ: Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ – Βικιπαίδεια, https://www.wga.hu/html_m/f/friedric/2/211fried.html