Pachinko: Γιατί η Ν. Κορέα έχει πολλά να μας πει και στην μικρή οθόνη

Αντί Προλόγου

Όταν η Apple TV+ ανακοίνωσε την μεταφορά του παγκόσμιου μπεστ σελερ “Πατσίνκο” της αμερικανο-κορεάτισσας συγγραφέως Μιν Τζιν Λι στην μικρή οθόνη τολμούμε να ομολογήσουμε πως ανησυχήσαμε. Πολλές φορές ιστορίες τόσο μεστές, γεμάτες νοήματα και με βάθος χαρακτήρων δύσκολα αποτυπώνονται τηλεοπτικά. Το αποτέλεσμα του πρώτου, τουλάχιστον, μέρους μας διέψευσε οικτρά. Ετοιμάσαμε, λοιπόν, μια σύντομη, αλλά περιεκτική, θαρρούμε, παρουσίαση μιας σειράς που προτείνουμε ανεπιφύλακτα σε όσους εκτιμούν την καλή σκηνοθεσία, τη αισθητική, την ιστορία και το ανατρεπτικό σενάριο!

Λίγες βασικές πληροφορίες

Η σειρά έκανε πρεμιέρα στις 25 Μαρτίου 2022 στο Apple TV+ και ολοκληρώθηκε με 8 επεισόδια στις 29 Απριλίου 2022. Πριν από μερικές μέρες ανακοινώθηκε πως θα ανανεωθεί με δεύτερη σεζόν. Η διάρκεια των επεισοδίων κυμαίνεται μεταξύ 50 λεπτών και μιας ώρας και κάτι. Τα γυρίσματα ξεκίνησαν το 2020 και πραγματοποιήθηκαν σε Ιαπωνία, Νότια Κορέα, ΗΠΑ και Καναδά. Ιαπωνικά, Κορεάτικα και Αγγλικά ακούγονται κατά την διάρκεια του έργου, αφού πρόκειται για ένα διεθνές καστ με τα μεγαλύτερα αστέρια της Κορεάτικης σκηνής, αλλά και κάποιους νέους ηθοποιούς που ξεχώρισαν. Το “Πατσίνκο” είναι ένα πολύ διαδεδομένο Ιαπωνικό τυχερό παιχνίδι, μια κατ’ ουσίαν ασιατική εκδοχή του φλίπερ.

Λίγα λόγια για την ιστορία

Όποιος έχει διαβάσει το βιβλίο θα έχει εξοικειωθεί με την γεμάτη αναδρομές αφήγηση, που κινείται μεταξύ χώρου και χρόνου. Η ίδια μέθοδος ροής των γεγονότων ακολουθείται και στη σειρά. Ξεκινάμε από ένα μικρό ψαροχώρι στα βόρεια της Κορεάτικης Χερσονήσου, το Γιόνγκτο των αρχών του 20ου αιώνα και συγχρόνως από το Τόκυο της Ιαπωνίας του τέλους της δεκαετίας του ’80. Παρακολουθούμε ουσιαστικά την αρχή και την κατάληξη της ιστορίας και αυτά που εκτυλίσσονται στην πορεία στις οθόνες μας είναι όλα όσα μεσολάβησαν και οδήγησαν στην δεύτερη.

Ο Χούνι και η Γιάνγκτζιν είναι οι ιδιοκτήτες ενός οικοτροφείου, που αφού έχουν χάσει πολλά παιδιά τους, φέρνουν στον κόσμο ένα κορίτσι, την Σάντζα. Πλάι στον πατέρα της, η νεαρή Σάντζα ωριμάζει και δουλεύει σκληρά. Μεγαλώνοντας προσπαθεί να είναι ανεξάρτητη και να βοηθά την μητέρα της αναλαμβάνοντας και τις διαπραγματεύσεις στην ψαραγορά. Εκεί θα γνωρίσει τον Κο Χάνσου, έναν Κορεάτη έμπορο που ζει και δραστηριοποιείται στο εμπόριο ψαριών στην Ιαπωνία με ένα πολύ ζοφερό παρελθόν. Σύντομα, όμως, τα πράγματα θα αλλάξουν, όταν θα εμφανιστεί στην ζωή της ο Ισαάκ Μπεκ. Όλη της η ζωή θα ανατραπεί.

Ταυτόχρονα, ο νεαρός και φιλόδοξος ο Σόλομων Μπεκ επιστρέφει από την Αμερική στην Ιαπωνία για να διεκπεραιώσει μια αποστολή που του ανέθεσε η τράπεζα που εργάζεται. Εκεί θα συναντήσει ξανά την γιαγιά του, Σάντζα και τον πατέρα του Μοζάσου που ζει με την σύντροφό του και την Χάνα, την πρώτη του αγάπη από το μακρινό παρελθόν. Ερωτήματα ως προς την ταυτότητα, τις ρίζες, την σχέση με το παρελθόν θα αναδυθούν μπρος του. Μια απόδειξη πως όλα είναι συνδεδεμένα, πως η ιστορία επαναλαμβάνεται και πως οι αγώνες των ανθρώπων είναι ατέρμονοι.

Το σενάριο είναι δομημένο με πολλές αναδρομές και σύντομες αφηγήσεις που παρεμβάλλονται. Ωστόσο, έχει τρομερό ενδιαφέρον και ιστορικά, αφού πραγματεύεται μια άγνωστη σε πολλούς εποχή (την Ιαπωνική κατοχή της Κορέας) και τα διαχρονικά ζητήματα της μετανάστευσης, της αναζήτησης μιας καλύτερης μοίρας, του αγώνα για την βελτίωση των συνθηκών ζωής και την αντίσταση στην καταπίεση, είτε εσωτερική είτε εξωτερική.

Λίγα λόγια για τα πρόσωπα

Η αγαπημένη μας Youn Yuh-jung (που κέρδισε πέρυσι Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία Minari) είναι η ηλικιωμένη Σάντζα, μια γυναίκα που έχει εσωτερικεύσει όλα της τα βιώματα, που δείχνει τρομερή κατανόηση και συμπόνια στους γύρω της. Είναι ώριμη, συνειδητοποιημένη, σοφή. Δεν εκφράζεται με λόγια, αλλά στο πρόσωπό της αποτυπώνονται όσα σκέφτεται και αισθάνεται. Το ίδιο ισχύει και για την  Kim Min-ha που είδαμε για πρώτη φορά στο Pachinko και μέχρι στιγμής υποστήριξε τον ρόλο της ικανοποιητικά. Στα μάτια της είναι φανερή η πυγμή, η μαχητικότητα, η αγαθοσύνη του χαρακτήρα και ο τρόπος που εξελίσσεται.

Ο σταρ των kdramas Lee Min-ho που υποδύεται τον Κο Χανσού αποδεικνύει για άλλη μια φορά την υποκριτική του δεινότητα που υπερβαίνει αυτή των ελαφρών αισθηματικών κομεντί που συνήθως πρωταγωνιστεί. Είναι αιχμηρός, είναι επιβλητικός, αλλά την ίδια στιγμή το βλέμμα του κυοφορεί την πληγή, την απώλεια και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε για να φτάσει εκεί που βρίσκεται. Σε αντίθεση με το βιβλίο, η σειρά αφιερώνει πολύ χρόνο και εστιάζει στον χαρακτήρα του Χανσού, ίσως να τον εξωραΐζει και λίγο.

Οι Jin Ha ως ο δημιουργικός και εύστροφος Σόλομων με άνεση μεταπηδά από τα αγγλικά στα ιαπωνικά τα κορεάτικα. Ο Steve Sang-Hyun Noh ως Ισαάκ αποδίδει την συστολή, την καρτερικότητα και την εσωτερική δύναμη του ήρωά του. Φυσικά και οι επιμέρους χαρακτήρες, κύριοι και δευτερεύοντες, έχουν τρομερό ενδιαφέρον και υποδύονται από ιδιαίτερα ταλαντούχους ηθοποιούς διεθνούς βεληνεκούς.

Λίγα λόγια για την σκηνοθεσία

Την σκηνοθεσία υπογράφουν οι Justin Chon και Kogonada (με τον δεύτερο να μας ενθουσίασε φέτος με το After Yang). Δεν μπορεί εύκολα να διακρίνει κανείς πως πρόκειται για δυο ξεχωριστές σκηνοθετικές οπτικές. Η χρωματική παλέτα, μουντή κατά βάση και τα βουκολικά τοπία στο πρώτο μισό που έρχονται σε αντίθεση με τα εντόνως αστικά του δεύτερου είναι κοινά στα επεισόδια. Το ίδιο ισχύει και για τον σχετικά αργό ρυθμό εκτύλιξης των γεγονότων που δεν καθιστά το έργο κουραστικό, αλλά του προσδίδει μια γοητευτική ατμοσφαιρικότητα. Όλοι εκείνοι που ξεπερνούν την πλοκή και διεισδύουν ακόμα και στις σειρές βαθύτερα θα εκτιμήσουν την ασιάτικη αυτή κινηματογραφική οπτική που δεν περιμένει κανείς να συναντήσει σε μια αμερικανικής παραγωγής σειρά ενός συνδρομητικού καναλιού.

Λίγα λόγια για την μουσική

Αποφασίσαμε να αφιερώσουμε μια ξεχωριστή ενότητα στην μουσική του Nico Muhly, καθώς υπήρξε ένα στοιχείο που μας μάγεψε στο έργο. Από το Opening theme του “Let’s Live for Today” των The Grass Roots και την κορεάτικη εκδοχή του από τους Leenalchi που ακούγεται στο τελευταίο επεισόδιο νομίζουμε πως με τους στίχους του αποδίδει όλο το νόημα της σειράς και στέλνει με έναν τρόπο σύγχρονο ένα μήνυμα οικουμενικό. Συνδέει το χθες με το σήμερα, όπως επιχειρεί και η σειρά!

Οι μουσικές επιλογές εν γένει που συνοδεύουν τις σκηνές είναι πολύ δυνατές και θα σας βοηθήσουν να ανακαλύψετε κάποια μουσικά διαμαντάκια που εμείς τουλάχιστον αγνοούσαμε.

Αντί Επιλόγου

Από κάθε άποψη: σκηνοθεσίας, υποκριτικής, πλοκής, σκηνογραφίας, μουσικής το Pachinko είναι μια σειρά εκπληκτική, καθηλωτική, που μέσα από μια ιστορία γεωγραφικά και χρονικά απλωμένη μεν, εντοπισμένη δε, προσπαθεί να γεννήσει στον θεατή τα ερωτήματα που ταλανίζουν και τους πρωταγωνιστές. Διακρίνεται από μια ευαισθησία και εστιάζει στον άνθρωπο. Μπορεί πολλοί να την κατηγόρησαν για απουσία ιστορικής ουδετερότητας. Προσπαθεί, όμως, να δείξει τα δεινά που όλοι οι λαοί υφίστανται: φυσικές καταστροφές, πολέμους, φτώχεια και την ανάγκη τους για αποδοχή, για πατρίδα ή τελικά για αγάπη.

One thought on “Pachinko: Γιατί η Ν. Κορέα έχει πολλά να μας πει και στην μικρή οθόνη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *