«Απόλλωνας»: ένα αισιόδοξο δείγμα της «ζωγραφικής με ψαλίδια» του Ανρί Ματίς

Ο Ανρί Ματίς ήταν ένας από τους σημαντικότερους Γάλλους ζωγράφους του 20ου αιώνα. Θεωρείται ιδρυτής του καλλιτεχνικού κινήματος του φωβισμού καθώς και μία από τις σημαντικότερες μορφές της μοντέρνας τέχνης. Περισσότερα για την ζωή και το έργο του μπορείτε να διαβάσετε εδώ, όμως στο συγκεκριμένο αφιέρωμα θα εστιάσουμε περισσότερο σε ένα από τα τελευταία του έργα. Ο λόγος για τον πίνακα «Απόλλωνας», ένας από τους τελευταίους πίνακές του και συνάμα ένα έργο τόσο διαφορετικό από τα περισσότερα που φιλοτέχνησε!

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ

Όταν στις αρχές του 1940 ο Ματίς – σε ηλικία πια 71 ετών – υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση λόγω καρκίνου στο έντερο, η υγεία του άρχισε να επιβαρύνεται πολύ. Μετά το 1950 υπέφερε από άσθμα και καρδιακά προβλήματα. Ο ζωγράφος πλέον ήταν καθηλωμένος στο κρεβάτι, ενώ κινείτο με αναπηρικό αμαξίδιο. Το τελειωτικό χτύπημα ήρθε όταν έχασε την ικανότητα να ζωγραφίζει με τον παραδοσιακό τρόπο.

Αντί όμως να τα παρατήσει ο Ματίς αναγεννήθηκε, ανακαλύπτοντας ακόμα μια καινούργια τεχνική. Τα έργα που δημιούργησε από το 1941 και μετά δεν είχαν σημάδια θλίψης, απόσυρσης ή κούρασης. Αντίθετα, ήταν οι πιο τολμηροί και πρωτοπόροι πίνακες του, λουσμένοι με ένα καθάριο φως που τους χάριζε μία μοναδική αίσθηση αισιοδοξίας. Ένας από αυτούς είναι και ο πίνακας «Απόλλωνας».

Ο Ματίς σε αναπηρικό αμαξίδιο μέσα στο εργαστήριό του ασχολούμενος με τη «ζωγραφική με ψαλίδια»

«ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ»

Tο μεγάλης κλίμακας κολλάζ του Ματίς απεικονίζει τον Απόλλωνα, τον αρχαίο θεό του ήλιου και του φωτός, δύο πράγματα που τόσο αγαπούσε ο μεγάλος ζωγράφος. Το εντυπωσιακό έργο έχει δημιουργηθεί με την νέα τεχνική του Ματίς, τη «ζωγραφική με ψαλίδια», όπως συχνά αποκαλούσε τα κολλάζ του. Κλινήρης και ανήμπορος να ζωγραφίσει πια, δημιούργησε έργα με την τεχνοτροπία της χαρτοκοπτικής, τα λεγόμενα gouaches découpées, κόβοντας πολύχρωμα χαρτιά και κολλώντας τα μαζί.

Με την βοήθεια της Lydia Delectorskaya έκοβε πολύχρωμα φύλλα χαρτιού και οι βοηθοί του τοποθετούσαν τα αποκόμματα στον τοίχο του στούντιο μέχρι εκείνος να είναι ευχαριστημένος με τη σύνθεση.

Apollo by Henri Matisse, 1953 | Matisse is one of my most fa… | Flickr

Ο ίδιος είχε δηλώσει για τα έργα που δημιούργησε την τελευταία περίοδο της ζωής του: «Μόνο τα έργα που δημιούργησα κατά τη διάρκεια της αρρώστιας μου ήταν ο πραγματικός μου εαυτός». Εκείνο που παρουσιάζει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον, είναι ο τρόπος που τα έργα αυτά ενσωματώνουν τόσες διαφορετικές μορφές τέχνης ταυτόχρονα: ζωγραφική, γλυπτική ακόμα και το πολύ μεταγενέστερο και γνωστό πλέον στη σύγχρονη εποχή installation.

Henri Matisse’s studio assistant Annelies Nelck with tracing of Apollo on the floor of the Hôtel Régina, Nice, c. 1953.
Η βοηθός του Ματίς, Annelies Nelck, κατά την διάρκεια δημιουργίας του πίνακα (Νίκαια, 1953)

Το έργο «Απόλλωνας» ήταν το τελευταίο σημαντικό μεγάλης κλίμακας έργο του Ματίς. Φιλοτεχνήθηκε το 1953.Ο σπουδαίος ζωγράφος πέθανε λίγο αργότερα, στις 3 Νοεμβρίου του 1954, από καρδιακή προσβολή.

Διαβάστε εδώ για έναν πρωιμότερο πίνακα του Ματίς ονόματι «Η χαρά της ζωής» και εδώ για την καλλιτεχνική εμμονή του με τα χρυσόψαρα.

ΠΗΓΗ: https://www.culturenow.gr/h-istoria-piso-apo-ton-pinaka-apollonas-toy-anri-matis/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *