“Η Σουζάνα και οι Γέροντες” της Artemisia Gentileschi

“Η Σουζάνα και οι Γέροντες” (1610)

Ο πίνακας “Η Σουζάνα και οι Γέροντες” είναι το πρώτο έργο που ζωγραφίστηκε εξ ολοκλήρου από την Artemisia Gentileschi, η οποία και το ολοκλήρωσε σε ηλικία 17 ετών. Ο πίνακας απεικονίζει μια βιβλική σκηνή που συχνά απεικονίζεται στην τέχνη. Η ιστορία είναι η εξής:

Στη Βαβυλώνα ζούσε μια όμορφη και ευσεβής γυναίκα η Σουζάνα, σύζυγος του πλούσιου Ιωακείμ. Δίπλα στο σπίτι της Σουζάνας δυο υπερήλικες δικαστές, στα διαλύματα των δραστηριοτήτων τους, στα κρυφά δεν έκαναν τίποτα άλλο από το να μην χάνουν από τα μάτια τους την όμορφη Σουζάνα που έβγαινε για τη μεσημεριανή της βόλτα στον μεγάλο κήπο του  σπιτιού της.
  Ένα ζεστό μεσημέρι η Σουζάνα βγήκε να κάνει το μπάνιο της στην πισίνα του κήπου αφού έδιωξε τους υπηρέτες λέγοντας τους να κλείσουν τις πόρτες του κήπου για να μην την ενοχλήσει οποιοσδήποτε. Το ίδιο μεσημέρι οι δυο γέροντες βγαίνοντας από το δικαστήριο και βλέποντας ότι η Σουζάνα είναι μόνη της, αφού αποχαιρετίστηκαν λέγοντας ότι πάνε στα σπίτια τους για το μεσημεριανό φαγητό, επέστρεψαν για να απολαύσουν τη Σουζάνα ο κάθε  ένας κρυφά και μόνος του.
Για κακή τους τύχη πέσαν ο ένας πάνω στον άλλον. Ξετρελαμένοι οι δύο γέροι από τα κάλλη της Σουζάνας αφού πρώτα ανακάλυψαν ότι και οι δύο ευρίσκονται εκεί με τον ίδιο σκοπό που δεν ήταν άλλος από το να ικανοποιήσουν τις σαρκικές τους ορέξεις, συμφωνήσαν να συμμαχήσουν εκβιάζοντας την Σουζάνα και έτσι να πετύχουν τον σκοπό τους. Της είπαν ότι αν δεν ενέδιδε θα την κατηγορούσαν ότι την έπιασαν επ΄αυτοφώρω με τον νεαρό εραστή της ο οποίος και έφυγε τρέχοντας.
Σύμφωνα με τον Μωσαϊκό Νόμο η μοιχεία τιμωρείται με θάνατο.
 Η Σουζάνα δεν ενέδωσε στον εκβιασμό και προτίμησε να συλληφθεί και να κατηγορηθεί άδικα.
Την άλλη ημέρα έγινε η δίκη. Εκεί εμφανίστηκε ο νεαρός Δανιήλ, ο οποίος ήταν ένας μορφωμένος νέος που οι συμπολίτες τους εκτιμούσαν, αμφισβήτησε την κατηγορία  που θα οδηγούσε σε θάνατο την αθώα Σουζάνα και ζήτησε να εξετάσει τους δύο γέροντες, οι κατήγοροι πέσαν σε αντιφάσεις μιας και δεν συμφωνούσαν για το ποιο ήταν το δένδρο κάτω από το οποίο η Σουζάνα απάτησε το σύζυγό της, ο ένας έλεγε ότι ότι έγινε έγινε κάτω από μια βελανιδιά, ο άλλος υποστήριζε ότι έγινε κάτω από ένα μαστιχόδεντρο.
Η Σουζάνα αθωώθηκε και οι γέροντες τιμωρήθηκαν όπως τους άξιζε.

Παρόλο που πολλοί καλλιτέχνες έχουν αξιοποιήσει στη θεματική των έργων τους τη βιβλική αυτή ιστορία, ο πίνακας της Gentileschi ξεχωρίζει, γιατί η Σουζάνα δεν φαίνεται να αγνοεί την ύπαρξη των γερόντων, όπως στους άλλους πίνακες, ούτε να τους αντιμετωπίζει με μια ελαφρώς ερωτική διάθεση. Αντιθέτως με την υπόλοιπη ζωγραφική παράδοση, η Gentileschi παρουσιάζει τη Σουζάνα να παρενοχλείται έντονα από τους γέροντες, παρουσιάζοντας έτσι το γεγονός ως μια πολύ τραυματική εμπειρία.

Η ενοχλημένη Σουζάνα τοποθετείται στο κέντρο του πίνακα, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο τον μεγάλο ψυχολογικό ρεαλισμό της ζωγράφου, ιδιαιτέρως στην απεικόνιση των γυναικών. Η φεμινίστρια ιστορικός τέχνης Mary Garrard υποστηρίζει ότι ” Η Σουζάνα της Artemisia αποτελεί μια σπάνια εικόνα στην τέχνη, αποτελώντας έναν τρισδιάστατο γυναικείο χαρακτήρα που είναι ηρωικός.” Συνεχίζει υποστηρίζοντας ότι “ο εκφραστικός πίνακας της Gentileschi είναι η κατάσταση της ηρωίδας και όχι η αναμενόμενη απόλαυση των φαύλων γερόντων.” Η Gentileschi ζωγράφισε τον πίνακα πριν τον βιασμό της από τον Tassi και ενδεχομένως ο πίνακάς της να αντανακλά τη σεξουαλική παρενόχληση, την οποία υφίστατο από τον ίδιο και άλλους ζωγράφους, αφότου ξεκίνησε να εργάζεται στο στούντιό του.

ΠΗΓΕΣ: https://www.theartstory.org/artist-gentileschi-artemisia-artworks.htm , https://habilisii-habilis.blogspot.com/2016/09/susanna-and-elders.html

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *