Ο Ανρί Ρουσό ήταν ένας αυτοδίδακτος καλλιτέχνης που εντυπωσίαζε τον κόσμο με το ακατέργαστο ταλέντο του. Μολονότι δεν πήρε μαθήματα κι άρχισε να ζωγραφίζει μετά τα 40, τα έργα του εξέπεμπαν έναν δυναμισμό και κατέπληξαν το κοινό. Μερικά από τα έργα του απεικονίζουν ζούγκλες, παρόλο που εκείνος δεν είχε πάει ποτέ σε ζούγκλα. Λέγεται πως πήρε την έμπνευσή του από εικονογραφημένα βιβλία και βοτανικούς κήπους στο Παρίσι.
Ο πιο διάσημος πίνακας του έχει τόσο ασυνήθιστο θέμα που δημιουργήθηκε φήμη ότι ήταν πλαστός. Μέσα σε μια ατμόσφαιρα μυστηρίου, το λιοντάρι επισκέπτεται την τσιγγάνα που έχει δίπλα το μαντολίνο της σε αυτή την αριστοτεχνική σύνθεση, η οποία με κάποιο τρόπο χρησιμοποιεί σκληρές γραμμές και επίπεδες προοπτικές δημιουργώντας ένα υπέροχο θέαμα. Το έρημο τοπίο μακρινών λόφων και γυμνού εδάφους κάνει παράξενη αντίθεση με τις συνήθεις ζούγκλες του Ρουσό: κανένα άλλο έργο του δεν είναι τόσο λιτό. Όμως τα οριζόντια επίπεδα φωτός κι οι λιγοστές λεπτομέρειες δημιουργούν ισχυρή εντύπωση.
Στην “Κοιμισμένη τσιγγάνα”, ο Ρουσό απεικονίζει σε μία έρημο μια Αφρικανική τσιγγάνα που φορά ένα ανατολίτικο ρούχο. Η τσιγγάνα είναι ξαπλωμένη δίπλα σε ένα ιταλικό έγχορδο μουσικό όργανο και σε μια στάμνα με νερό. Καθένα από αυτά τα αντικείμενα έχουν μεγάλη σπουδαιότητα για την κουλτούρα, στην οποία ανήκουν. Το ανατολίτικο φόρεμα της κοπέλας και το μαντολίνο είναι πολύ συνηθισμένα στους σχετικές κουλτούρες της Ασίας και της Ιταλίας. Ωστόσο, ο Ρουσό αποφασίζει να συνενώσει όλα αυτά τα διαφορετικά στοιχεία στον πίνακά του.
Ο Ρουσό ήταν σε μεγάλο βαθμό ένας αυτοδίδακτος ζωγράφος. Παρόλο που είχε την φιλοδοξία να μπει στην Ακαδημία, αυτό ποτέ δεν έγινε. Πάντως, τα έντονα χρώματά του, η φανταστική εικονοποιία του και η προσεκτική σχεδίαση των έργων του βρίσκονταν σε άμεσο “διάλογο” με το στυλ και το θεματικό μοτίβο μιας νέας γενιάς πρώτης γραμμής ζωγράφων.
Ο Ρουσό περιέγραψε το θέμα του πίνακά του έτσι: “Μια περιπλανώμενη νέγρα, μια μουσικός με το μαντολίνο της, ξαπλώνει με τη στάμνα της δίπλα της (ένα βάζο με πόσιμο νερό), εξαντλημένη από την κούραση και βυθίζεται σε ύπνο βαθύ. Ένα λιοντάρι τυχαίνει να περνά, αντιλαμβάνεται τη μυρωδιά της, μα δεν την καταβροχθίζει. Υπάρχει η ποιητική επίδραση του φεγγαρόφωτος.”
Η φανταστική απεικόνιση να ρεμβάζει πάνω από μία κοιμισμένη τσιγγάνα σε μια νύχτα με φεγγαρόφωτο είναι ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους πίνακες ακόμη και στις μέρες μας.
Πηγές: https://www.mixanitouxronou.gr/anri-royso-o-teloneiakos-poy-zografize-zoygkles-kai-egine-gnostos-otan-ton-anakalypse-o-pikaso-fylakistike-gia-klopi-kai-anoige-ta-parathyra-gia-na-fygei-i-energeia-ton-ergon-toy/ , https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CF%81%CE%AF_%CE%A1%CE%BF%CF%85%CF%83%CF%83%CF%8E , http://www.henrirousseau.net/the-sleeping-gypsy.jsp