Σαν σήμερα το 1898 φεύγει από τη ζωή ο Εζέν Μπουντέν, Γάλλος ζωγράφος, εξαίρετος τοπιογράφος και ιδιαίτερα θαλασσογράφος. Άμεσος πρόδρομος του ιμπρεσσιονισμού, ο Μπουντέν ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες που βγήκαν από το εργαστήριο τους και ζωγράφισαν στην ύπαιθρο.
Η ΖΩΗ ΤΟΥ
Ο Μπουντέν γεννήθηκε στη μικρή πόλη Ονφλέρ της Κάτω Νορμανδίας και ήταν γιος ναυτικού που αποσύρθηκε και έγινε ιδιοκτήτης καταστήματος χαρτοπωλείου και κορνιζών πινάκων ζωγραφικής. Έτσι ο νεαρός καλλιτέχνης είχε την ευκαιρία να γνωρίσει ζωγράφους που δούλευαν στην περιοχή (μεταξύ των οποίων ο Ζαν Φρανσουά Μιγέ και ο Τομά Κουτύρ) οι οποίοι τον ενεθάρρυναν να ακολουθήσει το καλλιτεχνικό στάδιο. Στα εικοσιδύο του εγκατέλειψε το κατάστημα κι αφοσιώθηκε στην ζωγραφική. Ταξίδεψε στο Παρίσι και στην Φλάνδρα και το 1850 κέρδισε μια υποτροφία που του επέτρεψε να εγκατασταθεί στο Παρίσι.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ
Έντονα εντυπωσιασμένος από τους Ολλανδούς ζωγράφους, ακολούθησε την συμβουλή του Γιόχαν Γιόνγκκιντ να ζωγραφίζει σε ανοικτό χώρο (en plein air) και την μετέδωσε στον νεαρό τότε προστατευόμενό του Κλωντ Μονέ. Ο Μπουντέν ζωγράφισε παραλιακές σκηνές και θαλασσινά τοπία της βορείου Γαλλίας και ήταν υπέρμαχος της άμεσης απεικόνισης της φύσης. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από την μεγάλη σημασία που έδινε στην απόδοση της φωτεινότητας του ουρανού. Θεωρείται σύνδεσμος μεταξύ της γενιάς του Κορό και των ιμπρεσσιονιστών. Στη γενέτειρά του Ονφλέρ (Honfleur) βρίσκεται το Μουσείο Εζέν Μπουντέν (Musée Eugène Boudin).
Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΜΑΘΗΤΗ ΤΟΥ, ΚΛΟΝΤ ΜΟΝΕ
Ο Μονέ γνωρίστηκε με τον Εζέν Μπουντέν το 1858, ένα χρόνο μετά το θάνατο της πολυαγαπημένης του μητέρας. Η χρονιά εκείνη ήταν πολύ δύσκολη για το Μονέ λόγω της θλίψης του για το χαμό της μητέρας του, η οποία πίστευε στο ταλέντο του. Όμως, ένα χρόνο μετά, γνωρίζει τον πρώτο του “πνευματικό πατέρα”, τον Εζέν Μπουντέν, ο οποίος τον ενθαρρύνει να αντλεί τα θέματά του από την ύπαιθρο. Εκτός από δάσκαλός του είναι και ο πρώτος του φίλος, στον οποίο μπορεί να εκφράζει τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες. Έτσι, ο Γάλλος τοπιογράφος και θαλασσογράφος που θεωρείται πρόδρομος του ιμπρεσσιονισμού, αποτέλεσε έναν από τους πρώτους δασκάλους του Μονέ, τον οποίον, μάλιστα, θεωρούσε μάλιστα προστατευόμενο του.
Στο Μουσείο Τισέν-Μπορνεμίτσα στη Μαδρίτη είχε μάλιστα λάβει χώρα μια έκθεση με τίτλο “Monet/Boudin” που εξερευνούσε τη σχέση του κατά κόσμον “πατέρα” του ιμπρεσιονισμού, Κλοντ Μονέ, με έναν από τους πρώτους δασκάλους και προστάτες του, τον Εζέν Μπουντέν.
Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν γύρω στα 100 έργα των δύο καλλιτεχνών, τα οποία αποκαλύπτουν πώς η διδασκαλία του Μπουντέν στα πρώτα χρόνια της σταδιοδρομίας του Μονέ μετασχηματίστηκε μέχρι το τέλος της σταδιοδρομίας του σε ένα βαθύ θαυμασμό για το καλλιτεχνικό θάρρος και την εξέλιξη του μαθητή του. Ανάμεσα στα κοινά καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα των δύο ζωγράφων, η έκθεση έδινε έμφαση στα θέματα της σύγχρονης ζωής, που απεικονίζονται στις σκηνές παραλιών το καλοκαίρι στην Trouville.
Κοινό στοιχείο που προέβαλλαν τα έργα της έκθεσης ήταν οι μεταβαλλόμενες επιδράσεις του φωτός, το οποίο αποτελούσε μάλιστα το αντικείμενο των περισσότερων παστέλ και ελαιογραφιών. Παράλληλα ο επισκέπτης μπορούσε να θαυμάσει την ημι-άγρια φύση των βράχων κατά μήκος των ακτών της Βρετάνης και της Νορμανδίας.
ΠΗΓΕΣ: https://www.townsendia.gr/2018/10/blog-post_25.html , https://www.greekencyclopedia.com/mpoynten-boudin-ezen-loyi-1824-1898-p18212.html , https://www.kar.org.gr/2018/03/20/ezen-bounten-prodromos-tou-ibresionismou-ke-prostatis-daskalos-tou-mone/ , https://rp.news/article/171999/klont-mone-ezen-mpoynten-i-sxesi-daskaloy-kai-mathiti-se-mia-ekthesi-pics